Mört dominerar i provfisken utanför Vaxholm

Publicerad: 26 juni 2018

Sedan 2016 genomförs provfisken runt Långholmsfjärden utanför Vaxholm. Fisksamhället i Vaxholm har en liknande artsammansättning som i närliggande provfiskeområden utanför Trosa och Norrtälje. Den stora andelen mört i fångsten och ett sämre siktdjup antyder dock att Vaxholm kan vara mer påverkat av övergödning.

Mört utgjorde nästan hälften av fångsten (46 procent) i provfisket i Vaxholm, följt av abborre (24 procent). Sammanlagt har 13 arter fångats under provfiskena 2016 och 2017.

- Fångsterna i Vaxholm skiljer sig från närliggande provfiskeområden främst i två avseenden; det fångas mer mört i förhållande till andra fiskar, och det fångas fler stora fiskar, framförallt stor braxen och abborre, säger Henrik Flink, forskningsassistent vid institutionen för akvatiska resurser vid SLU (SLU Aqua).

Siktdjupet vid Vaxholm har varit kring 4 meter, vilket är lägre än vad som uppmätts vid motsvarande provfisken i Lagnö i Norrtälje kommun och i Asköfjärden utanför Trosa. Det grumliga vattnet i kombination med de stora fångsterna av mört antyder att Vaxholm är påverkat av en hög näringsbelastning.

Provfiskena vid Vaxholm ingår i den svenska övervakningen av kustfisk, och genomförs i augusti av SLU Aquas kustlaboratorium i samarbete med Länsstyrelsen i Stockholms län och Vaxholms fiskevårdsområdesförening.

Syftet med övervakningen är att kartlägga förändringar och variationer i fisksamhället. Med återkommande undersökningar kan man också fånga upp tecken på storskalig miljöpåverkan som t.ex. övergödning, klimatförändringar och miljögifter. Eftersom undersökningarna i Vaxholm bara pågått två år går det inte att dra några långtgående slutsatser.

- Tillsammans startade vi provfisket i Vaxholm 2016 för att utöka fiskövervakningen i Stockholms skärgård. Med återkommande provfisken har vi möjlighet att upptäcka och förstå framtida förändringar i kustvattenmiljön, säger Henrik Flink.

Mer information:
Se det uppdaterade faktabladet för Vaxholm som innehåller resultat från 2016–2017.

Henrik Flink, forskningsassistent
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU