Lantmästarresan 2018

Publicerad: 26 mars 2018

Årets lantmästarresa för studenter med inriktning ekonomi och företagsledning, gick till Nederländerna och Storbritannien. Besök på mjölk, gris-, växtodlings- och trädgårdsföretag varvades med universitetskontakter och möten med bankvärlden. Resan gav möjlighet att jämföra villkor och strategiskt tänkande för de gröna näringarna i olika länder.

Studenterna körde sammanlagt 360 mil och samlade under vägen in lärdom från många kloka lantbrukare. Till exempel visdomsorden från Conor Coglans, som skrivit en mastersuppsats om Lean: ”You´ve got to keep it simple and valuable.

-Resan sammanfattar det studenterna läst under året och ger ett internationellt perspektiv som är mycket värdefullt, säger kurs- och reseledare Ove Karlsson, verksam vid institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi samt KCF, Kompetenscentrum företagsledning, SLU Alnarp.

Fokus på smak

Lantmästarresan 2018 började i Nederländerna med ett besök hos familjen Bruin som i femte generationen driver det ekologiska mjölkföretaget ERF-1 med 70 kor. Kornas medelavkastning ligger på 6 915 kilo mjölk och företagets fokus ligger på att producera mjölk med hög kvalitet på smaken. I företaget finns även ett eget mejeri som gör dryckesmjölk med olika smaker, yoghurt och ost. Cirka 25 procent av mjölkproduktionen förädlas under eget varumärket och företaget har en svag men uppåtgående vinstmarginal.

Resan fortsatte till Wageningen Economic Research, WER, ett institut under Wageningen universitet som SLU har tät kontakt med. Här finns ett samarbete med Rabobank, där universitet och bank tillsammans erbjuder en utbildning i strategi i samband med ägarskifte. Syftet med utbildningen är att hjälpa yngre lantbrukare att fatta rätt strategiskt beslut.

8 miljoner plantor på ett år

WER arbetar även i projekt för att skapa mervärde inom odling av grönsaker och blommor. Ett besök på växthusföretaget 1 2 3 Ter Laak Orchids fick utgöra exempel på ett av landets riktigt stora företag med produktionen av krukväxter, målet för 2019 är att producera 8 miljoner plantor. Företaget har 150 anställda och omsätter drygt 300 miljoner kr.

Sista studiebesöket i Nederländerna gick till en grisgård med slaktgrisproduktion med 5 500 platser. För tre år sedan certifierades produktionen enligt ”Beter Leven 1 ster”, en certifiering med upp till tre nivåer, eller tre stjärnor. En stjärna innebär lägre beläggning, ingen kastrering samt sysselsättningsmaterial som leksaker och halmhäck. Företaget betalar varje år 120 000 euro för att få lämna gödseln från anläggningen till en samägd biogasanläggning. Gården har god vinstmarginal.

Växtodlare med gravplats

På första stoppet i Storbritannien mötte studenterna en växtodlare med minst sagt varierande verksamhet. Tim Ashton på Soulton Hall i Shropshire arbetar med en mycket minimerad jordbearbetning med grundtanken att undvika att störa jorden för mycket, eftersom det medför minskad skördepotential.  Mellangrödor fungerar som en sorts solpanel som lagrar in energi i jorden. På ägorna byggs även en gravplats med plats för 1 000 urnor. Kunderna hyr plats i 100 år, därefter får en annan kunds urna ta över platsen. Redan utan marknadsföring är 15 procent av platserna reserverade och planer finns på en utvidgning inom kort.

Utanför Telford berättade mjölkföretagaren Jonathan Slater om sin verksamhet med 500 kor i form av holstein/jerseykorsningar med kalvningarna uppdelade på två perioder, vår och sensommar. Företagets fokus ligger på låga driftskostnader för att få bästa betalning för mjölken, avkastning 6 000 kilo mjölk. Både växtodlings- och mjölkföretag har en god vinstmarginal.

Det avslutande företagsbesöket gav insikt i att den brittiska trädgårdsvärlden väl matchar Nederländernas. Företaget PDM omsätter ca 850 miljoner kr och producerar och packar baby leaf sallat. Dels genom egen odling men även genom kontrakterad odling i Spanien, Portugal och Italien.

Brittiska studenter

Under ett besök på Harper Adams University fick studenter träffa studenter. Här finns en utbildning som liknar lantmästarprogrammet, den år 4-årig med ett praktikår mellan år 3 och 4. I Sverige krävs två års praktik för den som vill söka till lantmästarprogrammet. Harper Adams University är högt rankat bland studenter och näringsliv och har tilldelats många utmärkelser för sin innovativa verksamhet.

Efter en vecka i Nederländerna och Storbritannien finns många intryck att sortera. Väl hemkomna konstaterar studenterna att Sverige ligger bra till jämförelsevis men ännu inte är med i matchen, för att tala i sporttermer.

-Vi  ligger inte riktigt i framkant utan liksom en minut efter i skidloppet, säger Niklas Eriksson.

Om de svenska företagarna sammanfattningsvis ska komma ikapp krävs mer fokusering på vinst och marknad, kartläggning av marknaden och ökad kommunikation med kunden. Den svenska djurvälfärden utgör ett mervärde men andra länder börjar knappa in på avståndet.

Fakta:

För fjärde året i genomför tredje årets lantmästarstudenter, med inriktning på ekonomi och företagsledning, en studieresa i Europa. Studenterna arbetar själva med att samla ihop sponsorer och skriver efter resan reseberättelser som publiceras i lantbruksmedia och på sociala medier. Årets resa gick att följa via tidningen Jordbruksaktuellts Instagramkonto.