Anna Kajson tror på utbildningens kraft

Publicerad: 26 mars 2018

Behovet av personal är en riktigt het fråga för de gröna näringarna. Det är en utmaning att hitta kvalificerad arbetskraft och den kommer bara att bli ännu större, enligt Anna Kajson som driver rekryteringsföretaget Kajson Agri Konsult. Hon har arbetat inom området i 20 år och ser förbättrad utbildning som en viktig väg inför framtiden.

Anna Kajson sitter med i KCF:s styrgrupp på Lantmästarförbundets mandat. Just utbildningsfrågan är en av anledningarna till att förbundet engagerar sig i KCF:s verksamhet.

– En av förbundets viktigaste uppgifter är att bevaka utbildningarna så att de ligger rätt i tiden, säger Anna Kajson, som själv är lantmästare med examen 1982.

Erfaren rekryterare

Efter cirka 15 år inom grisrådgivningen startade hon eget 1997 i företaget Kajson Agri Konsult och har sedan dess arbetat med rekrytering inom de gröna näringarna -  lantbruk, skog och trädgård. Inom lantbruket gäller rekryteringarna oftast arbetsledande befattningar. Genom åren har hon sett hur villkoren förändrats.

– Vi står inför ett väldigt skifte. Lantbruket har varit en bransch med liten omsättning på personal, många har arbetat i 30 år på samma arbetsplats och varit lika dedikerade som ägaren.

Den yngre generationen har en helt annan förändringsbenägenhet och begreppet guldklocka efter lång och trogen tjänst är numera ingen merit. Andra branscher med andra villkor lockar även på ett helt annat sätt än tidigare.

Nöjd med inriktningen

Dagens ständigt pågående uppdatering av lantmästarutbildningen vinner Anna Kajsons och förbundets gillande.

– Jag har tidigare saknat ett integrerat ekonomitänk i alla ämnen, det är viktigt att man inte bara pratar om produktionsteknik utan också fokuserar på företagande och ledarskapsfrågor, säger Anna Kajson.

Hon ligger själv bakom många av de senaste årens rekrytering av danska inspektorer till de större skånska lantbruksföretagen, en trend som står sig.

Anledningen till att intresset för dansk personal uppkom ligger i företagstänket som på ett annat är inbakat i den danska utbildningen till agrarekonom.

– Att de står sig så väl i konkurrensen beror på att de har blivit drillade att tänka i ekonomiska termer. De har även en tydlig och rak ledarstil, vilket kan leda till konfrontationer med de nya medarbetarna men när man väl skaft ihop sig så har det blivit en bra mix. De har tillfört väldigt mycket till det skånska lantbruket.

Universitetetet måste följa med

Anna Kajson tror att lantmästarutbildningen nu är på rätt spår. Arbetet är inte färdigt men ju mer ekonomi och företagande som integreras även i ämnen som husdjur och växtodling, ju bättre står sig lantmästarstudenterna i konkurrensen.

– Det är viktigt att utbildningen följer med i utvecklingen och ser vart näringen är på väg och att universitetet är på tårna och knyter rätt människor till sig. Studenterna måste rustas för vad framtiden kommer att erbjuda.

Hon gläds över att lantmästarutbildningen på senare år har många sökande och ser att Lantmästarförbundet har en viktig uppgift i att säkerställa utbildningens goda rykte.

– Vi samarbetar mycket med studentkåren och jag är imponerad av deras arbete. De är professionella, kloka och engagerade, säger Anna Kajson.

Fakta:

Kajson Agri Konsult arbetar med rekrytering inom den gröna näringen – lantbruk, skog och trädgård men vänder sig också till företag med anknytning till näringen som t.ex. maskinfirmor, naturbruksskolor och universitet, banker och andra typer av företag. Företaget är rikstäckande med kontor i Skurup och Eskilstuna.