Kontaktinformation
Avdelningen för infrastruktur, SLU Lokaler, lokalplanering
Uppsala ska växa med 70 000 invånare till år 2050 vilket innebär behov av ny kollektivtrafik, nya vägar och nya bostäder. Detta påverkar SLU:s verksamhet på Ultuna på olika sätt, dels genom den planerade spårvägen som kommer att gå genom Ultuna, dels att det blir ny bebyggelse i anslutning till campus.
Både möjligheter, risker och utmaningar
Den nya spårvägen kommer att passera genom Ultuna där två delsträckor möts. Spårvägen fortsätter sedan på en ny bro över Fyrisån och vidare bort till Bergsbrunna som är en slutstation. Genom Ultuna kommer den ena sträckan att gå via Ulls väg och den andra sträckan via Ultunaallén och förbi djursjukhuset.
I Bergsbrunna planeras för en ny tågstation, Uppsala södra, som är både en start- och slutstation för spårvägen. Det innebär att det kommer att bli enklare och snabbare att ta sig till SLU söderifrån för både pendlare och besökare.
Med spårvägen knyts staden samman på ett nytt sätt och det blir också lättare och snabbare att ta sig mellan SLU och Uppsala universitet vilket underlättar samarbete.
Men spårvägen innebär också utmaningar både under byggperioden och när spårvägen är i drift. I och med Uppsalas utvecklingsplaner med bebyggelse och verksamhetslokaler som kommer närmare SLU, finns det också risk för att ökad biltrafik och spårvägen skapar barriärer och försvårar rörligheten inom campus.
Vårt uppdrag är att säkerställa att SLU ska kunna fortsätta att bedriva forskning i världsklass, undervisning och djursjukvård trots den inverkan som spårvägen kommer att ha.
En annan aspekt är tillgängligheten till våra byggnader på campus - för såväl medarbetare och studenter som för transporter av olika slag. Det innebär att det kan bli förändringar vad gäller infarter och varuleveranser till vissa byggnader.
En tålamodsprövande byggperiod väntar
Med start hösten 2025 och fram till 2030 kommer bygget av spårväg och den nya bron över Fyrisån att påverka oss på olika sätt: vägar, gång- och cykelbanor kommer att ledas om, buller från pålningsarbete, antalet p-platser kommer att minska och vissa delar av campus kommer inte att vara åtkomliga under perioder. Detta är ofrånkomligt vid den här typen av infrastrukturprojekt men SLU arbetar intensivt och aktivt för att tillgängligheten till campus ska fungera så bra som möjligt.
Här hittar du svar på frågor om vad som händer i processen kopplat till spårvägsplanerna. Innehållet kommer att uppdateras löpande.
Under 2024 pågår ett intensivt arbete med detaljplanerna för de sträckningar som berör oss på SLU och som sakägare. Parallellt pågår sedan flera år även förhandlingar mellan SLU, Uppsala kommun och Akademiska Hus om hur spårvägen ska kunna byggas och drivas utan att äventyra vår verksamhet på campus Ultuna.
Dessa förhandlingar ska resultera i två olika avtal som ska reglera ansvarsfrågan och hur störningar ska kunna minimeras.
Till grund för avtalen ligger ett mycket omfattande utredningsarbete avseende buller, vibrationer och elektromagnetiska fält som kan störa vår verksamhet. Dessa tekniska aspekter är mycket komplexa och har krävt omfattande dialoger internt på SLU vad gäller hur t.ex. vibrationer ska kunna hanteras.
Det pågår också ett utredningsarbete om ett nytt instrumentcentrum dit särskilt känsliga instrument ska flyttas. Det är möjligt att det därutöver kommer behövas särskilda åtgärder i vissa hus för att hantera vibrationskänsliga instrument
Vibrationer och buller
Kommunen har genomfört nulägesmätningar av vibrationer samt ljud/buller längs den planerade spårvägssträckningen. För vibrationer och elektromagnetiska fält har SLU inventerat vilken utrustning, djur eller verksamhet som kan störas och utifrån detta identifierat acceptabla nivåer.
Dessa underlag gör att vi kan avtala om kravnivåer samt bedöma storleken på eventuella störningar under byggfasen och vid drift. Vid planering av framtida verksamhet och instrumentköp är det viktigt att ta hänsyn till de beräknade nivåerna av störningar när spårvägen är i drift för att minimera störningarna.
Enligt den nuvarande tidplanen kommer följande att hända under byggperioden:
Efter sommaren 2025 - trädflytt
Det första som kommer att märkas är att träden längs med Ulls väg kommer att flyttas eller i vissa fall tas ner. Detta kan komma att ske med start efter sommaren 2025. Trädflytten sker för att kunna komma åt att flytta en del ledningar som ligger i gatan och som måste flyttas undan innan spårvägen ska byggas. Man vill inte ha ledningar under en spårväg eftersom det skulle vara väldigt svårt att byta eller reparera skadade ledningar under spårvägen.
Det är ännu inte klart hur många och vilka träd som berörs. Planen är att flyttade träd i första hand ska planteras på nya platser på campus.
Början av 2026 - brobygge startar
Nästa sak som antagligen kommer att märkas är att arbetet med bron över Fyrisån kommer att börja byggas, sannolikt i början av 2026. Arbetet kommer att inkludera omfattande pålningar för brostöden och detta kommer att märkas i form av buller.
2026-2027 - flytt av ledningar
Under 2026-2027 kommer själva ledningsflytten i Ulls väg och Ultunaallén att utföras. Detta blir såklart en ganska stökig tid. Eventuellt kommer man samtidigt att bygga en ny gata för bil- och busstrafik mellan nuvarande Ultunaallén och UDS.
2028-2029 - spårvägen anläggs
Själva spårvägen på campus kommer sedan att anläggas 2028-2029 för att spårvägen ska kunna tas i drift innan 2030. I samband med detta kommer nya träd och buskar att planteras längs med Ulls väg.
Djursjukhuset och våra djuranläggningar måste vara tillgängliga för djurägare och tunga transporter såväl under hela byggtiden som när spårvägen är i drift. För att säkerställa detta planeras nu att en ny väg anläggs mellan den norra trädraden i Ultunaallén och dagvattendammen/parkeringen framför UDS för att låta spårvägen gå ensam på den nuvarande vägen.
Att trafikslagen separeras gör att kunder och tunga transporter aldrig behöver korsa spårvägen utan även fortsättningsvis har fri väg in till UDS/VHC. Spårvagnen kommer få en hållplats strax sydöst om korsningen vid UDS vilket gör det lätt att ta sig till UDS med spårvagn från södra och centrala staden.
Kommunens trafikplanerare arbetar med att ta fram förslag på hur olika trafikslag på campus ska samsas när spårvägen tas i drift. Målet är att bibehålla tillgängligheten men samtidigt minimera olycksriskerna när spårvägen ska samsas med bilar, cyklar och gående genom campus. Här behöver flera svåra avvägningar göras. SLU och Akademiska Hus medverkar i detta arbete. En särskild aspekt i sammanhanget är att en spårvagn alltid har företräde, och detta kommer vi på Ultuna liksom alla andra i Uppsala att behöva lära oss. I Göteborg, där spårväg har funnits sedan 1879, arbetar man fortfarande med att hitta de bästa lösningarna för gående som behöver korsa spåren.
Under byggperioden
En stor utmaning är att hantera tillgängligheten till SLU:s lokaler under byggtiden. Ambitionen från alla aktörer är att studenter, medarbetare och besökare ska ha god tillgänglighet under hela byggperioden. Detta kommer dock med stor sannolikhet att innebära att trafiken, såväl bussar och bilar som varutransporter och cyklar, periodvis kommer att behöva ledas om medan bygget av spårvägen pågår. Detta är ofrånkomligt liksom att det uppstår perioder med leriga gator och liknande.
Under byggtiden kommer med stor sannolikhet också en del av parkeringsplatserna på campus att vara otillgängliga. Skälet till detta kan vara att infarter blockeras men framförallt kommer ytorna att behöva användas för att hantera byggmaterial. Dessa så kallade etableringsytor är en extra svår sak i och med att det handlar om en avvägning mellan att behålla parkeringsytor och att minimera tunga transporter genom campus.
När spårvägen är på plats kommer det att bli enklare att ta sig till och från campus Ultuna, vilket säkert kommer att uppskattas av studenterna. Det finns i dagsläget inget som tyder på att spårvägen kommer att störa själva undervisningen, men inledningsvis får alla vi som vistas på campus såklart lära oss att ta hänsyn till spårvägen som kommer att passera rakt igenom området.
Det kommer att finnas tre hållplatser på Ultuna:
Det är Akademiska hus som äger husen och majoriteten av den mark som SLU bedriver verksamhet på. SLU äger en mindre del mark. Dock äger SLU den mark som främst påverkas av den nya bron för spårvägen på östra sidan av Fyrisån. Akademiska hus och SLU har ett nära samarbete och vi har en stor samsyn i de här frågorna.
Här kan du se vem som äger vilken mark
Det operativa arbetet bedrivs av en arbetsgrupp som består av:
Anna Lidvall Gräll, projektchef vid avdelningen för infrastruktur
Joakim Gunnarsson, projektledare vid avdelningen för infrastruktur
Peter Thorén, fastighetschef vid egendomsavdelningen
Pär Aronsson, fakultetsdirektör NJ-fakulteten
Olle Håstad, forskningssekreterare VH-fakulteten
Arbetsgruppen uppdrag är att genomföra förhandlingar med kommunen och hålla ihop den interna samrådsprocessen. Som stöd till arbetsgruppen finns även Mats Åleskog, fastighetsjurist.
Arbetsgruppen har ett nära samarbete med representanter från Akademiska hus och SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt)
Arbetsgruppen rapporterar till Martin Melkersson, universitetsdirektör.
Formellt är det SLU:s rektor eller styrelse som fattar alla beslut kopplat till dessa frågor.
Hösten 2023 lämnade SLU yttrande i två pågående detaljplaneprocesser. Dels spårvägssträcka A-C, (sträckan som går från Uppsala C till Ultuna via Ulleråker. Dels sträcka D som går mellan Gottsunda och Bergsbrunna via Ultuna. Här kan du ta del av yttrandena.
Sträcka A-C
Sträcka D