Hoppa till huvudinnehåll

ReachMee (personalrekrytering)

SLU använder ReachMee som system för annonsering av lediga anställningar. På denna sida hittar du manualer, tips och trix, filmer, nyheter och mycket mer.

Viktigt!

Viktig information vid skapande av projekt i ReachMee:

Om du skapar projekt i det nya gränssnittet i ReachMee är det viktigt att du alltid väljer Integritetspolicy - Samtycke, behandling av personuppgifter ReachMee.

Instruktioner och manualer

Integrering mellan ReachMee och Public360

7 september 2022 integrerades rekryteringssystemet ReachMee med ärende- och informationshanteringssystemet Public 360.

Mer information om förändringarna finns i dokumentet ”Integrering mellan ReachMee och Public 360 – ändringar vid annonsskapande i ReachMee”.

Skriva en annons

Innehållet i annonsen

En annons är uppbyggd av flera delar som kommer från behovsanalysen och kravprofilen. Annonsen ska både informera om anställningen (arbetsuppgifter, kvalifikationskrav, anställningsvillkor) och även visa varför anställningen och just er arbetsplats är speciellt intressant.

Använd ett enkelt språk och försök att se beskrivningen från ett mottagarperspektiv. Platsannons handlar om att väcka intresse, vara relevant och marknadsföra en roll, samtidigt som den ska innehålla de krav och meriter som tjänsten kräver.

Fundera över hur du som rekryterande chef/motsvarande kan beskriva er arbetsplats för att på bästa sätt visa vad ni kan erbjuda era kandidater.  Det finns många undersökningar som tittar på vad potentiella arbetstagare söker hos en arbetsgivare. Några av de faktorer som lyfts fram som viktiga när man väljer arbetsgivare är en trevlig arbetsmiljö, intressanta arbetsuppgifter, balans mellan jobb och fritid, anställningstrygghet och flexibilitet.

En jobbannons ska vara säljande samtidigt som den beskriver verkligheten. Hur kan vi inspirera kandidaten utifrån arbetsbeskrivningen? Finns det andra värden på arbetsplatsen som är värda att lyftas fram? Använd gärna ett personligt tilltal: ”Vi söker dig som vill …”Är du den vi söker?”.

10 tips att skriva en attraktiv jobbannons

Top ten tips for writing an attractive job advertisement

Annonsmallar

För att underlätta arbetet med annonsutformning och för att vi som myndighet ska ge ett enhetligt och professionellt intryck finns annonsmallar att utgå ifrån. I annonsmallarna framgår vilken struktur och vilka rubriker annonsen ska innehålla. När man väljer en rekryteringsmall vid skapande av projekt ingår en annonsmall per automatik.

I mallarna finns stödtexter som hjälper projektägaren i utformningen av annonsen. Obs! Stödtexten får inte stå kvar när annonsen är färdigställd.  

Rubrikerna i annonsmallen i reachmee hjälper dig att disponera annonsen på bra sätt. Här finns en länk till annonsmallen ”Generell rekrytering SLU” i Reachmee för rekrytering av forskare, postdoktorer och TA-personal som kan laddas hem och nyttjas i förberedelsearbetet inför skapande av projekt i ReachMee.

Exempel på annonstexter

Annonsering på LinkedIn

Annonsering på LinkedIn (tillval)

Annonsen publiceras i LinkedIn Jobs, i flödet för relevanta kandidater och är live i 30 dagar. I dagsläget har LinkedIn ca 4 miljoner användare i Sverige varav enligt studier ca 90 % kan tänka sig byta jobb om rätt möjlighet dyker upp.

Hur går jag tillväga om jag önskar att annonsen ska publiceras vid LinkedIn?

Meddela er HR-specialist när ni skickar vidare annonsen för granskning och publicering att ni önskar att lägga till publicering på LinkedIn. Det är ett tillval.

Vad kostar det?

Debitering sker för varje påbörjad 30-dagars period och kostar 4500 kr per annons (annonsvariant).

Exempel: Publicering av svensk grundannons = 4500 kr. Om man vill lägga till den engelska versionen så blir det ytterligare 4500 kr och en totalkostnad på 9000 kr för båda annonsvarianterna.

Ni väljer själva hur länge ni önskar att annonsen ska vara publicerad på LinkedIn men den kan inte vara publicerad längre än annonsens deadline.

Digital referenstagning (referenscheck)

Referenscheck (Refapp) innebär digital referenstagning. Med en digital referenstagning sker all kontakt mellan kandidaten, referensgivaren och rekryteraren digitalt. Referensfrågorna skickas ut och samlas in digitalt och rekryteraren får sedan en rapport till sig när allt är klart.

Instruktionsvideo Refapp (uppdaterad 2024-02-01)
Manual Refapp 

Rutinbeskrivning Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA)

Interaktiv bokningsguide av intervjuer

Funktionen Interaktiv bokningsguide finns nu aktiverad i ReachMee för att underlätta för dig att boka in kandidater till intervjuer. Du kan enkelt skapa flera bokningstillfällen och låta kandidater välja mellan flera alternativ.

Informationsvideo Interaktiv bokningsguide

Publicerad: 23 oktober 2024 - Sidansvarig: PAVD-WEBB@slu.se
Loading…