En verktygslåda för akademisk produktivitet och stresshantering

Publicerad: 02 februari 2024
Gruppfoto av 14 deltagare i Workshopen om stress hantering , 2024.

"Det var en fantastisk workshop, mycket användbar och praktisk" : det var feedback från många av våra deltagare på "Stresshanteringsworkshopen".

"Stresshanteringsworkshopen" genomfördes på Ultuna Campus den 1 februari 2024. Workshopen hölls av Sara Ingvarsson, legitimerad psykolog, PhD och anordnades av Dalia Abdelfattah docent vid SLU. Workshopen är en del av aktiviteterna som ges av Research school of Sustainable systems for food, energy and biomaterials (SSFEB), SLU.

Workshopens syfte var att ge akademiker en verktygslåda för ökad akademisk produktivitet och minskade stressnivåer. Den innehöll både teoretiska perspektiv på stress och stresshantering samt övningar av olika individuella tekniker för att hantera stress och stressiga situationer. Det innehöll också tekniker för tidshantering och problemlösning, förutom diskussioner för att titta på hur doktorander kan stötta varandra för att hantera stress och hur handledare, institution och universitet kan ge stöd till dem.