Dags att forma framtiden: röstning till fakultetsnämnderna börjar nästa vecka

Publicerad: 15 oktober 2024

Nästa vecka med start måndagen den 21 oktober är det dags för valet av nya fakultetsnämnder. Extra intressant i år är valen vid VH och NJ eftersom det vid dessa fakulteter kommer att väljas både nya dekaner och prodekaner. De respektive valberedningarna har nominerat Nils Fall till dekan på VH och Noél Holmgren på NJ.

Valet är viktigt eftersom det är fakultetsnämnderna som fattar de viktiga besluten om forskningsprioriteringar, resursfördelning till institutioner, ämnesområden, tillsättning av högre tjänster och kvalitetssäkring av utbildning de närmaste åren.

Det är fakulteternas valberedningar som har uppdraget att föreslå de nya nämndernas sammansättning. Dan Bergström är ordförande i valberedningen för S-fakulteten och han betonar vikten av att rösta i valet

– Antalet röster varje kandidat får avgör vilka som blir ledamöter respektive suppleanter, därutöver ger det en indikation om vilket stöd den föreslagna dekanen och prodekanen har bland medarbetarna inför beslut av rektor. Och har det sedan kommit in fria nomineringar blir valet ännu viktigare, säger Dan.

Valet till fakultetsnämnden är avgörande för att sätta riktningen för de kommande åren, till exempel rekrytering till högre tjänster och forskningsprioriteringar.

– Vi har arbetat intensivt med att sätta samman ett lag av kloka medarbetare vid S-fakultetens nämnd som vi tror kan bidra på ett positivt sätt till fakultetens utveckling de kommande tre åren, säger Dan.

Alla är välkomna till hearings

För att göra ett informerat val anordnar alla fakulteter digitala hearings där kandidaterna presenterar sig. Här får man en chans att höra de nominerades visioner för fakultetens framtid och hur de ser på sin roll i nämnden.

NJ-fakulteten

VH-fakulteten

S-fakulteten

LTV-fakulteten