Vindkraftens möjligheter och utmaningar kartlagda i ny rapport

Publicerad: 16 augusti 2023
Vindkraftverk i skogslandskap.

I en ny forskningsrapport har forskare gjort en analys som belyser vindkraften i dag och scenarier för storskalig utbyggnad. Slutsatserna lyfter behovet av att utgå från lokala förutsättningar och behovet av strategisk landskapsplanering där hänsyn till naturvärden och olika typer av markanvändning tas.

För att möta ökad efterfrågan på energi och minska global uppvärmning behöver vi använda mer hållbara energikällor. Att bygga ut landbaserad vindkraft i större skala är en del av detta. Att hitta lämpliga områden för vindkraftsutbyggnad är svårt och kräver planering som ofta behöver ta hänsyn till många olika markanvändningar och värden. Det visar en rapport där forskare analyserat markslag, riksintressen, formellt skyddade områden och markägande på och i närheten av landbaserad vindkraft i Sverige.

– I Sverige finns ingen övergripande planering för landskapet, utöver de översiktsplaner som görs på kommunal nivå. Det behövs en sammanhållen planering för hållbar  användning och utveckling av landskap och naturresurser. Här kan vindkraftsutbyggnaden motivera en sådan landskapsplanering, säger rapportens huvudförfattare Johan Svensson vid Sveriges lantbruksuniversitet.

Lokala förutsättningar bör styra

Behovet av ett nytt energisystem står mot andra behov och det finns konflikter som måste hanteras. Forskarna menar att en hållbar utbyggnad av vindkraft måste planeras utifrån lokala förutsättningar. Detta gäller inte minst på marker som är viktiga för rennäringen.

– Vindkraftexploatering måste också sättas i perspektiv av påverkan av annan markanvändning, klimatförändringar och andra faktorer som påverkar rennäringen. Men, de stora förändringarna och den mest omfattande påverkan kommer att ske i södra Sverige, säger Johan Svensson.

Vindkraft kan ge positiva synergieffekter

Forskarna lyfter också möjligheten för situationer där landbaserad vindkraft kan integreras med annan markanvändning och andra värden och skapa synergieffekter.

– Landbaserad vindkraft byggs mest på skogsmark som ägs av skogsbolag. Utbyggnad av vindkraft kan motivera en omställning från fokus på virkesproduktion till mångbruk där både vindkraft och andra typer av markanvändning och naturvård finns med, säger Johan Svensson.

Behovet av kompensation för markägare och andra berörda, samt långsiktigt stöd till kommuner lyfts också fram, både på platser som tas i anspråk och på landskap omkring. Samt behovet av en översyn av miljöbalkens riksintressen för att dessa ska kunna användas för att bevilja eller neka vindkraft.

Rapporten är gjord av forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Umeå universitet inom forskningsprogrammet Vindval som är ett samarbete mellan Naturvårdsverket och Energimyndigheten.

Läs rapporten Hållbar landbaserad vindkraft – synergi, integration och konflikt

Fakta:

Rapporten belyser vindkraft idag och i framtidsscenarier för en storskalig utbyggnad. Utgångspunkt är markanspråk, i nutid och enligt Energimyndigheten och Naturvårdsverkets nationella strategi för hållbar vindkraftutbyggnad.

Rapporten innehåller sju delstudier med resultat på nationell nivå för olika regioner, landsdelar, län och kommuner samt renskötselområdet och samebyar.

I rapporten ingår även en medieanalys om hur debatten om vindkraft i media har kommit att involvera allt fler aktörer och blivit alltmer komplex.