Nyhet

Stöd till samverkan – föreslå aktiviteter och projekt!

Publicerad: 14 mars 2022

Har du förslag på aktiviteter som genomförs i samverkan med externa parter och som har potential att utveckla SLU:s förmåga att samverka? Nu finns det möjlighet för medarbetare vid S-fak att skicka in konkreta förslag på samverkansaktiviteter och mindre pilotprojekt.

SLU:s skogsvetenskapliga fakultet har avsatt medel för att stödja utveckling av samverkan och uppmuntra till kontakt med nya aktörer. Genom att fler av SLU:s forskare, lärare och miljöanalytiker blir mer synliga för externa aktörer skapar vi möjligheter till ny samverkan inom ramen för större projekt. Inom Partnerskap Alnarp finns sedan tidigare möjlighet för anställda vid institutionen för sydsvensk skogsvetenskap att söka medel för aktiviteter och samverkansprojekt. Utlysningen avser aktiviteter och projekt som genomförs tillsammans med parter utanför akademin.

Förslag kan lämnas av anställda vid fakulteten för skogsvetenskap och avser arbetstid eller aktiviteter under 2025.

Exempel på aktiviteter och projekt som kan få stöd:

  • Nätverkande: Aktivt deltagande i befintliga nätverk och grupperingar (t ex regionala skogsprogram eller SIS- kommitter) eller aktiviteter för att skapa nätverk inom nya områden.
  • Mötesplatser: Bidrag till olika arrangemang; t ex tematiska konferenser, seminarieserier, möten, workshopar, hackathons.
  • Pilotprojekt: Mindre forsknings- och utvecklingsprojekt som kan leda till fortsatt samverkan och ge underlag till större ansökningar.

Det är en fördel om aktiviteten, förutom externa parter, involverar mer än en institution eller en enhet vid SLU. Medfinansiering från externa samverkanspartner är en fördel men inte ett krav, men det ska finnas en namngiven kontaktperson för den samverkande parten. Vi eftersträvar en ämnesmässig och geografisk spridning bland de beviljade förslagen.

Vi tar emot förslag på upp till 30 kkr för stöd till mötesplatser och nätverkande och upp till 100 kkr för pilotprojekt och andra samverkansaktiviteter.

När och hur skickar jag in förslag?

Beslut tas löpande när det gäller nätverkande och mötesplatser (max 50 kkr). För pilotprojekt (max 100 kkr) behöver vi förslag senast den 31 mars.

Projektbeskrivningen hålls gärna kort, och får max uppta två A4-sidor: Dessa uppgifter ska ingå:

  • Titel på aktivitet.
  • Projektledare: Namn, Institution, mailadress.
  • Typ av aktivitet.
  • Extern samverkansaktör med namn på kontaktperson/er
  • En beskrivning av vad som ska uppnås och hur
  • Tidsplan för genomförande.
  • En enkel budget som tydligt visar hur/av vem medlen ska disponeras samt information om eventuell medfinansiering.

Förslagen skickas till anna-lena.axelsson@slu.se

Hur hanteras mitt förslag?

Förslagen bereds av samverkanskoordinatorerna och beslut tas av vicedekan för samverkan. Medarbetare som redan har samverkan som en del i sin tjänst kan inte nyttja detta till lönemedel. Information om förslagen kommer att spridas till SLU:s andra samverkansplattformar och även diskuteras med externa aktörer. Även om ditt förslag inte beviljas så kan detta leda till att det kan finansieras på annat sätt.

Vad gör jag när jag har beviljats samverkansmedel?

Koordinatorerna ser till att beviljade medel överförs till sökandes konto/projekt. Efter genomförd aktivitet/projekt görs en kort skriftlig avrapportering; mer detaljer kring detta skickas ut i samband med meddelande om att förslaget har beviljats. Projektansvarig förväntas medverka vid något internt eller externt möte för att dela med sig av resultat och erfarenheter.