Fakta:
Forskarhjälpen startar den 22 april. Alla deltagande skolor gör sedan en datainsamling före sommaren och en efter sommaren. Avslut sker på Nobelprismuseet den 9 december.
För tolfte året i rad ordnar Nobelprismuseet ”Forskarhjälpen” där högstadieelever deltar i riktiga forskningsprojekt. I år ska skolklasser över hela Sverige samla in vattenprover, spindlar och andra organismer som forskare på SLU sedan analyserar. Kartläggningen är viktig för att vi ska lära oss om hur läkemedel sprids i naturen.
Läkemedel har vi nog alla varit i behov av någon gång under våra liv. De bidrar till goda hälsoeffekter och är ibland livsavgörande. För oss människor är de nödvändiga, men vad händer när rester av läkemedlen lämnar våra kroppar?
När vi spolar på toaletten åker resterna i väg via avloppsystemen, förbi reningsverk och hamnar sedan via vattendrag i naturen.
– Läkemedelsresterna hamnar i en miljö som de inte ska vara i och kan spridas mellan organismer i näringsvävar. Med elevernas hjälp vill vi nu kartlägga hur dessa läkemedel och läkemedelsrester sprids och ackumuleras i naturen, säger Erin McCallum, forskare vid SLU.
Fokus för studien kommer att vara spindlar, snäckor och färskvatten för att undersöka hur stor del av läkemedlen som hamnar här. Eleverna kommer att samla in prover i skolans närområde. Proverna skickas till forskarna i Umeå som analyserar dem för att se vilka olika typer av läkemedel de innehåller.
Forskarna vill ta reda på i vilken utsträckning läkemedel från mänsklig användning hamnar i organismer på land. Tidigare studier har visat att djurarter som lever i vattendrag kan påverkas av läkemedel som läckt ut. Nu vill de ta reda på om även landlevande djur längs vattendrag kan drabbas.
– Det här är den andra studien i Sverige som behandlar just denna forskningsfråga. Med elevernas hjälp kommer vi att öka kunskapen om problemet med läkemedel i miljön, säger Tomas Brodin, professor i akvatisk ekologi vid SLU.
När analyserna är klara får eleverna veta halterna av de fem vanligast förekommande läkemedlen som fanns i spindlarna och vattenproverna. De får sedan analysera resultaten och presentera dem i form av en vetenskaplig poster tillsammans med förslag på möjliga vägar framåt.
Projektet avslutas med prisutdelning på Nobelprismuseet.
Forskarhjälpen startar den 22 april. Alla deltagande skolor gör sedan en datainsamling före sommaren och en efter sommaren. Avslut sker på Nobelprismuseet den 9 december.