Kontaktinformation
Coronaviruset
Information till medarbetare och studenter
Checklistan kan användas av chef som stöd i återgången till arbetsplatsen för de som arbetat på distans under coronapandemin.
Genom att undersöka arbetsmiljön på arbetsplatsen kan risker identifieras. När riskbedömning genomförs kan chef med fördel samverka med det lokala skyddsombudet. HR-specialist kan kontaktas för stöd och bollplank. Checklistan innehåller frågor om anpassningar i lokaler, kommunikation och rutiner etc för att undvika smittspridning. Tänk på att det kan finnas risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. I dessa fall kan chef behöva ta hjälp av en annan checklista. Vissa risker behöver åtgärdas på en gång medan andra kan skrivas upp i en handlingsplan och åtgärdas vid ett senare tillfälle. Slutligen ska åtgärderna kontrolleras och följas upp.
Regelverk AFS 2020:1, Arbetsplatsens utformning. AFS 2018:4, Smittrisker. AFS 2001:1, Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
Coronaviruset
Information till medarbetare och studenter