VH:s Fakultetsnämndsmöte den 9 juni

Publicerad: 17 juni 2021

Vårens sista fakultetsnämndsmöte är i hamn. Efter en del beslut, informationspunkter och diskussioner väntar nu en välförtjänt sommar för alla deltagare.

Beslut
Nämnden beslutade att påbörja rekrytering av en professor i husdjursreproduktion i enligt med anhållan från institutionen för kliniska vetenskaper (KV). Beslut togs även att förlänga Ann Nyman som adjungerad universitetslektor i veterinärmedicinsk epidemiologi med en omfattning på 20 % av heltid.

Varje fakultet ska utse en promotor och en ställföreträdande promotor inför SLU:s årliga promotionshögtid. Beslut togs att utse professor Ulf Magnusson till promotor och professor Jens Häggström till ställföreträdande promotor vid 2021 års promotion.

Veterinärbrist
Det finns en brist på veterinär i samhället. För SLU handlar det delvis om en resursfråga och där gör vi vad kan inom de ramar och medel som finns förnärvarande. Det pågår samtal på rektorsnivå med berörda myndigheter och departement för att finna lösningar i frågan. Regeringen har även beslutat att tillsätta en utredning för en hållbar och långsiktigt välfungerande hälso- och sjukvård för djur.

Tillsammansprojektet
Projektledare Anders Bjurstam uppdaterade nämnden med en rapport över framsteg som sker inom projektet och aktuell status i arbetsgrupperna. Flera delar inom projektet börjar falla på plats och i takt med att detta sker så övergår uppgifterna till linjeorganisationerna att hantera. Följaktligen kommer höstens dialogmöten handla mer och mer om linjeorganisationernas ansvar att befästa och vidmakthålla de arbetssätt som gemensamt har tagits fram och beslutats att gälla.

Docenter
Den 19 maj godkändes Pia Gustås och Isabel Blanco Penedo, båda vid institutionen för kliniska vetenskaper som docenter vid VH. Pia höll en föreläsning om ”Veterinärmedicinsk sportmedicin och rehabilitering - en evidensbaserad klinisk approach och Isabel Blanco Penedo hade en föreläsning om ”Veterinary Health and Welfare Epidemiology for Sustainable Production Systems”. Föreläsningarna finns att del av på medarbetarwebben. Stort grattis till er båda.

Studentenkät om praktiska moment
SLUSS har påbörjat en enkät för att undersöka i vilken omfattning studenter har missat praktiska moment på grund av distansundervisningen och i vilken utsträckning de kan ta igen dessa moment. Enkäten kommer ligga som underlag till UN i höst.

Ut och tassa i naturen

Glad sommar