Miljöanalysprogram Skog, Klimat och Vilt lyser ut utvecklingsmedel

Publicerad: 12 januari 2021

SLU:s miljöanalysprogram Skog, Klimat och Vilt utlyser utvecklingsmedel. Sista ansökningsdag är den 12 februari.

Program Skog, Vilt och Klimat, som samordnas av fakulteten för skogsvetenskap, utlyser medel till projekt inom något av nedanstående områden:

• utveckling av nya metoder inom miljöanalysen
  • nya tillämpningar av miljöanalysdata
  • levererar efterfrågade underlag till avnämarna
  • tillgängliggörande av miljöanalysdata.

Vi uppmuntrar ansökningar som bidrar till SLU:s strategi – främst hållbarhet och digitalisering.

Vid SLU finns bred kompetens, omfattande databaser och väl inarbetade kontaktytor gentemot avnämare av olika slag. Genom denna utlysning vill fakulteten uppmuntra till nya tillämpningar inom miljöanalysen och öka samarbetet, både internt och externt. Det är meriterande om projektet är efterfrågat av avnämare.

Ansökningarna handläggs av miljöanalyskoordinatorerna och kommer att presenteras för och diskuteras med programmens externa referensgrupper, varefter miljöanalysnämnden vid S-fakulteten lägger fram ett förslag till beslut till dekanen. Utlysningsprocessen är i sig av stort värde genom att den bidrar till en dialog med avnämarna kring utvecklingen och inriktningen av SLU:s miljöanalys.

Maximalt belopp per projekt att ansöka om är 250 000 kr. De utlysta projektmedlen omfattar 450 000 kr för respektive program (motsvarande medel till 2–3 projekt inom vartdera programmet) och utlyses som ett engångsanslag under år 2021. Delar av medlen kan dock få disponeras under år 2022, om särskilda skäl finns. Preliminär rapportering av projekt sker i november 2021 i SLU:s avrapporteringssystem. Utöver denna rapportering avslutas projektet med en populärvetenskaplig publikation av resultaten. Vetenskaplig publicering av resultaten uppmuntras, men bör ske utanför projektanslaget.

Ansökan och beslut

Ansökan görs kortfattad i det digitala formuläret Projektplan Miljöanalys (som du når via länken Projektplan Miljöanalys) samt skickas som pdf (skriv ut din ansökan direkt från formulärets webbläsare och spara sedan som pdf) till SLU:s registrator: Registrator@slu.se. Märk ansökan: SLU-ID 2020.4.3-4777.

Formuläret bör öppnas i webbläsaren Internet Explorer (men fungerar även i Chrome och Safari), för att få full funktionalitet. Vid eventuella tekniska problem med formuläret kontaktas Mikaela.Asplund@slu.se.

Sista ansökningsdag är den 12 februari 2021. Beslut beräknas kunna delges i maj 2021. Vid sen eller utebliven leverans från projektet kan fakulteten återta medel.

Kontakta programkoordinatorer vid eventuella frågor om utlysningen:

Mer information om respektive miljöanalysprogram.