Robin ny medarbetare på AEM

Publicerad: 09 september 2020
Robin Meijer

Robin Meijer är ny medarbetare på institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi. Han har ett stort intresse för innovationer och entreprenörskap i hela livsmedelskedjan och kommer att undervisa i kurser inom företagsledning och agroekologi.

Robin Meijer är trädgårdsingenjör och har en master i agroekologi, senast arbetade han som verksamhetsledare på VentureLab vid SLU Holding. Han intresserar sig särskilt för innovationer och entreprenörskap i hela livsmedelskedjan, med tonvikt på nya grödor för Sverige och förädling av nya, primärt växtbaserade, produkter mot handel och konsument.

AI och robotisering

Parallellt arbetar Robin Meijer även med en startup, Animals.ai, som använder avancerade algoritmer för att identifiera lantbruksdjur och dessas beteenden med datorseende.
-Användning av AI och robotisering i avancerade samodlingssystem är en extremt eggande tanke jag funderar mycket på, säger han.

Stöttar och leder

På AEM kommer Robin Meijer att stötta Torbjörn Jonasson på kursen i social hållbarhet i arbetsliv företagande och samhälle. Mycket tid läggs just nu även på kursen Agroecology basics, till våren kommer han att hålla i kursen Project management and process facilitation, inom programmet Agroecology.

Hållbart matsystem

Robin Meijer har både studerat och arbetat länge på SLU och ser stora möjligheter i hur universitet kan utvecklas för att inte bara hänga med i, utan också vara med och leda utvecklingen i omställningen till ett hållbart matsystem. Primärt tror han att hans kompetens inom agroekologi och systemtänkande, projektledning och processfacilitering kommer att vara till stor nytta i den nya tjänsten.
- Men även mina erfarenheter och nätverk bland nyföretagare i matsystemet och södra Sveriges innovationssystem i stort.

Robin Meijer
e-post:robin.meijer@slu.se