SLU och Norrmejerier skapar unika möjligheter att följa mjölken från gård till ost

Publicerad: 29 oktober 2020

SLU i Uppsala och Umeå driver tillsammans med Norrmejerier ek. för. och Växa Sverige flera projekt som knyter samman foder och rutiner på den enskilda gården med mjölkråvarans kvalité och dess effekt på ostens mognad.

Ny infrastruktur – nya möjligheter

Institutionen för norrländsk jordbruksvetenskap (NJV) i Umeå har under 2020 investerat i en ny infrastruktur på SLU:s försöksgård på Röbäcksdalen. Satsningen möjliggör att mjölken från olika delar av besättningen kan separeras för att kunna leverera mindre kvantiteter till forskning och produktutveckling. Satsningen är den första i sitt slag i Sverige och förbättrar möjligheterna för att forska kring hela kedjan från fält till produkt. Förra veckan gjordes det första gemensamma testet, där vi inom loppet av några timmar gick direkt från mjölkning av djuren på Röbäcksdalen till ystning i Norrmejeriers nya pilotanläggning i Burträsk. Tack vare en relativt liten investering och ett gott samarbete mellan NJV och Norrmejerier har vi nu en ”state of the art”-anläggning, med stor framtidspotential!

Framtiden är här!

Redan nu i vinter 2021, skall vi göra ost från mjölk där korna ätit olika ensilage. Studien kommer att ha fokus på de goda och smakbildande mjölksyrabakteriernas väg från grödan i fält till färdig produkt. Projektet, som är en del av SLU:s LivsID-program, dvs. regeringens satsning på doktorander inom livsmedelsindustrin, kommer tillsammans med satsningen i Umeå att betyda mycket för forskning kring, samt utveckling och produktion av nya och traditionella mejeriprodukter.

Mårten Hetta, Forskare
Institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU
marten.hetta@slu.se, 090-786 8747, 070-589 83 55