Baltic Sea Science Center invigt med kunglig glans

Publicerad: 12 april 2019
Kronprinsessan Victoria inviger BSSC på Skansen. Foto: Dan Lepp.

I går invigde kronprinsessan Victoria Baltic Sea Science Center på Skansen. Nu kan du också besöka det nya kunskapscentrumet om Östersjön, som blivit verklighet genom en unik samverkan, där bland andra SLU bidrar. Under öppningshelgen 12-14 april finns SLU:are på plats i utställningen. Välkommen!

I Baltic Sea Science Center kan du kika under ytan och utforska Östersjön i de stora akvarierna. Här finns också interaktiva utställningar om Östersjöns utmaningar och chans att uppleva vattenvärlden i filmsalen. Idén bakom centrumet är att ge besökare kunskap om och inspiration till att hjälpa Östersjön.

Kronprinsessan Victoria visades inför invigningen runt i kunskapscentrumet av Anna Björn från Skansen och Magnus Appelberg, SLU, samt Lena Kautsky från Stockholms universitet. I sitt invigningstal framhöll kronprinsessan att kunskapscentrumet ger möjligheter för många att lära sig mer och känna ansvar för att vara rädda om Östersjön.

– Den aha-upplevelsen hoppas jag att många ska få möjlighet till härinne: Att känna oss själva – och att känna vårt ansvar, sade kronprinsessan.

Vill nå ut med kunskap utanför universitetet

SLU:s prorektor Erik Fahlbeck pekade under frågestunden efter invigningstalen på möjligheterna för universiteten att genom centrumet nå ut bredare med kunskap från forskning och miljöanalys.

– Det här är en arena som ger oss möjlighet att nå ut och möta fler människor. Vi hoppas särskilt kunna väcka intresse för hållbarhetsfrågor hos unga, men ser också att det här öppnar möjligheter till breddad samverkan, sade Erik Fahlbeck.

Engagemanget från SLU och Stockholms universitet är enligt Björn Carlsson, grundare till stiftelsen BalticSea2020, särskilt betydelsefullt för att Baltic Sea Science Center ska kunna vara ett centrum med levande och aktuell kunskap.

Möt SLU under öppningshelg

Under öppningshelgen 12-14 april kommer båda universiteten att ha personal på plats i utställningen för att svara på frågor. En av dem som kommer att vara där är SLU:s nya koordinator för Baltic Sea Science Center och SLU Vattenforum, Jens Olsson, som också är en del av SLU:s kunskapsråd för centrumet.

– Här får man med sig en upplevelse av den unika mångfalden i Östersjön som blandningen av sött och salt ger. Jag hoppas också att besökarna suger i sig den senaste kunskapen och får en känsla för vad man kan göra själv för att hjälpa Östersjön, säger Jens Olsson.

Välkommen!