”Växande städer måste ge utrymme för barn”

Publicerad: 07 oktober 2019

Den täta stadens fördelar blir problematiska när lekplatser, skolgårdar och platser för spontan lek och rörelse ifrågasätts. Förtätning till varje pris riskerar att gå ut över de 85 procent av Sveriges över 2,2 miljoner barn som växer upp i städerna, skriver elva forskare i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Bland undertecknarna finns SLU-forskarna Petter Åkerblom, Karin Artursson, Maria Kylin, Bodil Dahlman och Kerstin Nordin

”Den urbana miljön är allt fler människors livsmiljö och allt fler barns och ungas uppväxtmiljö. Rätten till staden handlar om tillgänglighet, om demokrati, om hälsa och välbefinnande. Det borde vara självklart att skapa städer som svarar på vad vi behöver under alla faser i livet. Men tyvärr är det inte så. Byggare, politiker och planerare sätter knappast barnets bästa i främsta rummet”, heter det bl a i artikeln.

”År 2050 kommer majoriteten av världens barn att bo i städer. I Sverige lever redan i dag 85 procent av landets över 2,2 miljoner barn under 18 år i tätort. Det är dags att sätta ner foten och gå till handling. Först då kan vi göra skillnad”, slutar texten som publiceras i samband med den internationella Health Summit-konferensen i Uppsala 8-9 oktober och som i år har temat Healthy Urban Childhoods.