Koordinator för Mat och Stad sökes

Publicerad: 31 januari 2019

SLU Urban Future och SLU Future Food söker en koordinator som kan driva och utveckla uppdraget Mat och Stad. Skicka in din ansökan senast den 28 februari.

Bakgrund

SLU:s fyra framtidsplattformar har i uppdrag att genom tvärvetenskap och samverkan identifiera frågeställningar av hög relevans för både samhälle och forskning. Ett sådant viktigt område är ”mat och stad”. Därför startar SLU Urban Future och SLU Future Food tillsammans projektet ’Mat och Stad’  med de övergripande målen:

• Att identifiera tvärvetenskapliga kunskapsluckor och forskningsfrågor inom området ”mat och stad”.
  • Att testa en struktur och ett arbetssätt som vi tror kan främja utvecklingen av ett mång- och tvärvetenskapligt nätverk av forskare och lärare på SLU inom området ”mat och stad”.

Om uppdraget

Uppdraget omfattar 20 % av en heltid under 12 månader och finansieras av SLU Urban Futures och SLU Future Food tillsammans.

Som koordinator ansvara man bla för att:

• Att upprätta ett SLU-internt nätverk av forskare och lärare, och studenter inom området ”mat och stad”. Nätverket ska vara mång- och/eller tvärvetenskapligt och fakultetsöverskridande.
  • Att tillsammans med identifierade forskare och lärare arrangera workshops eller seminarier för att göra en kunskapsinventering av området ”mat och stad”, med det vidare syftet att identifiera kunskapsluckor och nya, tvärvetenskapliga forskningsfrågor eller samarbetsprojekt.
  • Att tillsammans med identifierade forskare, lärare och studenter arrangera workshops eller seminarier tillsammans med icke-akademiska aktörer, med samma syfte som ovan.
  • Att koordinera framtagandet av två publicerbara rapporter baserat på kunskapsinventeringen, en för internt och en för externt bruk.
  • Att koordinera eventuella ansökningar som kommer ur projektet.

Anställningsform: Sökande måste ha en anställning vid SLU då detta avser ett uppdrag med 20% omfattning under 12 månader.

Placering: Uppsala eller Alnarp

Tillträde: Snarast möjligt men efter överenskommelse.

Ansökan: Välkommen med din ansökan via mail till futurefood@slu.se senast den 28 februari 2019.

Har du frågor eller funderingar kontakta:

Josefin Wangel, bitr. programchef SLU Urban Futures: josefin.wangel@slu.se

Annsofie Wahlström, programchef SLU Future Food: annsofie.wahlstrom@slu.se

Fakta:

SLU Future Food är en plattform för forskning och samverkan för att ta fram kunskap, lösningar och innovationer som syftar till att hela livsmedelssystemet ska präglas av ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet för att övervinna morgondagens utmaningar. Forskningen handlar om såväl växter som djur, från minsta molekyl till de globala systemen.

SLU Urban Futures är en strategisk plattform som utvecklar och stärker tvärvetenskaplig forskning, utbildning och samverkan inom hållbar stadsutveckling.