Bokslutskommentar 2017

Publicerad: 01 mars 2018

Inom NJ-fakulteten finns ett stort balanserat kapital som byggts på genom stora överskottsresultat under åren 2013-2016. Det är inte meningen att ett universitet ska ha stora kapitalreserver då statsanslagen är årliga och borde förbrukas årligen.

För att minska kapitalet inom SLU, har SLU:s styrelse beslutat om att införa en kapitalavgift. Kapitalavgiften på 10 % kommer tas ut från institutioner och fakulteter på den delen av kapitalet som överstiger 10 % av omsättningen (totala intäkter).

Fakulteten har budgeterat med underskott under flera år men inte lyckats göra underskott, trots påtryckningar från styrelsen om att minska kapitalet. För att minimera den kapitalavgift som kommer att tas ut från institutionerna, vill fakulteten istället få igång mer verksamhet.

Omfattande satsningar har initierats av fakulteten centralt i form av anställningar av biträdande lektorer, postdoktorer och doktorander där fakulteten centralt medfinansierar dessa anställningar. Kravet från fakulteten, i satsningen på postdoktorer och doktorander, har varit att institutionerna ska medfinansiera sin del av anställningarna genom statsanslag och kapital och därigenom påverka resultatet i riktningen mot underskott.

För första gången sedan 2012 lyckas fakulteten göra ett underskottsresultat under 2017 om 60 mnkr och därmed minskar kapitalet. Som ett resultat av de stora satsningarna från fakulteten centralt, har antalet helårsarbetskrafter ökat mellan 2016 och 2017 med 57 och prognosen är att antalet fortsätter att öka under 2018.

Anna-Lena Herfindal
Fakultetsekonom
Fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap, SLU
anna-lena.herfindal@slu.se, 018-67 22 48