SLU behöver mer tillämpad forskning

Publicerad: 25 augusti 2016

Johan Ascard, verksamhetsledare för Tillväxt Trädgård, ser med oro på hur SLU har utvecklats och om det i framtiden ska klara av uppdraget som sektorsuniversitet. I en krönika i personaltidningen Resurs vid SLU gav han sin syn på saken. Frågan har även tagits upp i trädgårdsbranschens tidning Viola.

– Efter att ha arbetat tolv år utanför universitetet och nu är tillbaka, upplever jag ett SLU där vissa delar har utvecklats medan andra har avvecklats eller för en tynande tillvaro, skriver Johan Ascard sitt inlägg.
Han anser att SLU och universitetsvärlden måste reformera sitt meriteringssystem för att få en bättre balans mellan universitetets uppgifter; forskning, undervisning och samverkan med det omgivande samhället. Den vetenskapliga publiceringen har ökat markant, vilket är bra, men de flesta forskningsstationer och regionala verksamheter har avvecklats. Samtidigt byggs nya byggnader och laboratorier på huvudorterna.
– Det har sammantaget påskyndat på utvecklingen mot att forskningen bedrivs allt längre ifrån den verklighet som de areella näringarna befinner sig, säger Johan.
Han har också märkt av att det finns få forskare och lärare som kan eller vill arbeta med tillämpade forsknings- och utvecklingsprojekt i samarbete med det omgivande samhället. Istället flyttar andra universitet och branschforskningsinstitut fram sina positioner. Farhågan finns att SLU tappar den kompetens som krävs för att fungera som ett lantbruksuniversitet.

Utbildningarna viktiga
Johan Ascard vill se en reformering av meriteringssystemet och ger exempel på hur Cornell University har löst det. Där har professorerna antingen en "teaching position" med forskning och undervisning eller en "extension position" med forskning som kombineras med rådgivning och samverkan med näringslivet.
Johan menar att det borde löna sig bättre för SLU att vara framstående även inom utbildning och samverkan.

– Toppuniversitet som Stanford och Berkeley i USA lyckas förena de tre uppgifterna i meriteringssystemet. Varför skulle inte SLU kunna göra detsamma, särskilt med tanke på universitetets ambition och potential att vara i världsklass.

Håkan Schroeder, dekan vid SLU:s LTV-fakultet i Alnarp ser inte med samma oro på framtiden men delar Johan Ascards syn på att incitamenten för samverkan med näringsliv och samhället i övrigt behöver förstärkas.

Johan Ascard, Verksamhetsledare för Tillväxt Trädgård
Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgård- och växtproduktionsvetenskap/Enheten för samverkan och utveckling
johan.ascard@slu.se, 040-41 50 62