Frågor och svar om hemarbete, utrustning och IT-stöd
Får jag låna hem kontorsmöbler från arbetsplatsen?
SVAR: Ja. Kontakta din närmaste chef om vilka möbler du behöver låna för att kunna arbeta hemifrån.
Får jag ersättning om jag köper egna kontorsmöbler?
SVAR: Nej. SLU ersätter inte privata inköp av kontorsutrustning. Om institution/motsvarande beslutar att köpa in utrustning till hemarbetsplatser ska det ske via SLU:s upphandlade leverantörer.
Jag har inga möjligheter att transportera hem kontorsmöbler och dylikt. Kan arbetsgivaren hjälpa till med transport?
SVAR: Detta måste ske i samråd med närmaste chef. Om det är flera medarbetare som är i behov av transporthjälp kan en lösning vara att samordna detta samt att anlita en upphandlad transportfirma. Det finns inget centralt beslut för SLU om att ersätta medarbetare för transporter av kontorsmöbler. Eventuella transportkostnader belastar institution/ motsvarande.
Kan jag ansöka om avdrag i deklarationen om jag själv vill köpa in ett skrivbord, kontorsstol etc. till arbetet?
SVAR: Nej. Har du köpt in möbler eller annan kontorsutrustning för att kunna jobba hemma har du som regel inte rätt till avdrag. Skulle istället din arbetsgivare betala till exempel en kontorsstol åt dig, kan du använda den hemma utan att det räknas som en förmån som du ska beskattas för. Samma sak gäller om du flyttar hem saker från din arbetsplats. Det räknas inte som en förmån för dig så länge det är arbetsgivarens saker som du måste lämna tillbaka när du börjar jobba på din ordinarie arbetsplats igen.
Läs mer hos Skatteverket
Kan jag göra avdrag i deklarationen för arbetsrum hemma?
SVAR: Nej. Om du har gjort i ordning ett särskilt rum eller en del av ett rum hemma bara för att jobba i, har du som regel inte rätt till avdrag.
Läs mer hos Skatteverket.
Finns det centrala medel vid SLU som ersätter kontorsmöbler, förbrukningsmaterial till hemmakontoret etc?
SVAR: Nej. Kostnader belastar institution/motsvarande.
Statliga myndigheter verkar göra olika när det gäller att köra hem kontorsmöbler liksom skrivbord, stolar, skärmar etc. Vad är det som gäller?
SVAR: Att olika myndigheter gör olika ligger helt i linje med den arbetsgivarpolitiska delegeringen som möjliggör att statliga arbetsgivare kan fatta olika beslut med utgångspunkt i verksamhetens behov och unika förutsättningar.
Läs mer hos Arbetsgivarverket.
Kan IT-support komma åt min dator när jag jobbar hemifrån om jag behöver support?
SVAR: Ja, om du är uppkopplad mot VPN.
Är min utrustning försäkrad också när jag jobbar hemifrån?
SVAR: Ja åtminstone på datorer köpta via IT-avdelningen gäller samma villkor hemma som på jobbet.
Är min dator säker då jag jobbar hemifrån?
SVAR: Det är svårt att svara på frågan då det beror helt på hur nätverk hemma m.m ser ut. Använd din SLU dator och låt ingen annan använda datorn.
Vad händer om jag råkar ut för virus eller liknande?
SVAR: Vid misstanke att du fått virus eller liknande kontakta IT-stöd.
Ska jag koppla upp mig mot VPN under hela arbetsdagen?
SVAR: Inte nödvändigt om du inte behöver någon specifik tjänst som kräver VPN. Det är dock bra att en gång i veckan vara uppkopplad en längre period så eventuella uppdaterade inställningar från SLU kan hämtas hem.
Min mobilsurf tar snabbt slut då jag jobbar hemifrån och använder min jobbtelefon i arbetet. Kan man öka mängden surf och betalar SLU för detta?
SVAR: Ja, skicka in ett ärende till it-stod@slu.se. Kontrollera med din prefekt eller motsvarande vad som gäller beträffande betalning.
Mer IT-tips kring hemarbete hittar du här: https://internt.slu.se/stod-service/admin-stod/it/arbeta-pa-distans/.