Avsluta rekrytering

Senast ändrad: 23 augusti 2024

Nedan finns information om de avslutande stegen i rekryteringen för högre akademiska anställningar.

Lärarförslagsnämndens beslut

Lärarförslagsnämnden gör en sammanvägd bedömning baserad på samtliga underlag i rekryteringsärenden för professorer, universitetslektorer och biträdande universitetslektorer och ger förslag om anställning. Beslutsförslaget nedtecknas i lärarförslagsnämndens protokoll, expedieras av ansvarig handläggare till samtliga berörda och ärendet går vidare till institutionen.

Erbjudande om anställning

Beslut om att anställa universitetslektorer och biträdande universitetslektorer (även adjungerade universitetslektorer) fattas i enlighet med Rektors delegationsordning av den rekryterande prefekten. Prefekten kontaktar den föreslagna kandidaten och ska informera om vad som gäller i frågor av betydelse för anställningen såsom t.ex. lön, anställningsform, omfattning, tillämpliga kollektivtal och institution/avdelning. Dialogen mynnar sedan ut i ett erbjudande om anställning som skickas via ReachMee. För att skicka erbjudandet kontaktas institutionsadministratör/personaladministratör på institution/avdelning.

Beslut om att anställa en professor (även gästprofessor, adjungerad professor och befordran till professor) fattas enligt högskolelag och högskoleförordning av rektor. Innan detta kan ske ansvarar prefekten för att komma överens om institutionsrelaterade frågor med kandidaten medan dekanen ansvarar för förhandling av lön. Dialogen mynnar sedan ut i ett erbjudande om anställning. När detta är klart kontaktar dekanen ansvarig handläggare.

Anställningsärende i Primula

Nedan finns en bild på flödet på ett anställningsärende i Primula. För att starta ett ärende i Primula kontaktas institutionsadministratör/personaladministratör på institution/avdelning. Läs vilken information institutionsadministratör/personaladministratör behöver för att starta ett ärende samt vilka bifogade dokument som behövs här.

Information till fackliga organisationer

Arbetsgivaren lämnar information till de fackliga organisationerna om det tilltänkta beslutet. Information om tilltänkt beslut och lön lämnas alltid via SLU:s förhandlingssystem genom HR-enheten. Facken informeras en vecka innan ett beslut tas. Det sker på tisdagar vilket gör att ärenden som kommer in efter en tisdag kommer läggas upp veckan efter nästkommande vecka.

Om de fackliga organisationerna påkallar förhandling om den tilltänkta anställningen meddelar man detta till HR-enheten. Förhandling sker den nästkommande tisdagen. Om anställningens varaktighet är högst tre månader behövs ingen information.

Vid anställning av chefer har arbetsgivaren primär förhandlingsskyldighet enligt §11 i MBL (dvs man kallar till förhandling direkt).

Anställningsbeslut

Anställningsbeslutet skriver HR-administratörerna i samband med MBL-informationen. Beslutet skrivs på av HR-administratör på uppdrag av prefekt/motsvarande. Till skillnad från de flesta andra arbetsgivare så skriver inte den nyanställde på beslutet, men det har samma juridiska betydelse som ett anställningskontrakt.

När anställningsärendet varit uppe på MBL-informationen skickar HR-administratören ut anställningsbeslutet och ett välkomstbrev till den slutgiltiga kandidaten. En kopia på beslutet förvaras i personakten som är kopplad till den anställde. I samband med att anställningsbeslutet skickas så kungör HR-administratören beslutet om anställningen. Se mer info om vad en kungörelse är nedan.

Rektorsbeslut vid professor

När alla förhandlingar om anställningen är avklarade (inklusive MBL) anmäls ärendet till Rektors beslutsmöte (REB). Vid dessa möten deltar Rektor, universitetsdirektören, mötessekreteraren och den föredragande. Föredragande är normalt sett den som har förberett ärendet (handläggaren).

Kungörelse/återkoppling till sökande

Efter rektor fattat beslut om anställning expedierar handläggaren beslutet till innehavaren av anställningen, prefekten och berörda vid fakulteten och universitetet.

HR kungör anställningen varpå överklagandeperioden börjar. En kungörelse är ett ”Meddelade om att en person fått anställning” eller ett ”Meddelande om beslut att inte tillsätta utannonserad anställning”. I kungörelsen finns det information om vem som fått anställningen och hur man överklagar beslutet. Beslutet om anställningen (kungörelsen) går att överklaga från det tillfället kungörelsen anslås och 15 arbetsdagar framåt.

Efter avslutad rekrytering skickar HR-administratörerna ett mejl "Meddelande om anställningsbeslut" till samtliga kandidater som inte fått anställningen.

Överklagande

Det är möjligt att överklaga ett beslut om anställning vid en statlig myndighet, med undantag av beslut om anställning som doktorand eller som lektor vid en befordran. Det är endast de personer som sökt anställningen som kan överklaga beslutet och överklagan ska inkomma senast 3 veckor efter den dag beslutet kungjordes.

Överklaganden i anställningsärenden prövas i en särskild nämnd, Överklagandenämnden för högskolan (ÖNH). Överklagandet ska dock alltid insändas till registrator vid SLU som vidarebefordrar det till nämnden. En sökande har alltid rätt att få ta del av de medsökandes ansökningshandlingar. Detta gäller såväl före som efter ett eventuellt överklagande. Den som fått anställningen har rätt att yttra sig över överklagandet. Den klagande bör i sin tur få del av ett sådant yttrande.

Frågor rörande överklagande besvaras av enheten för juridik.