Kontaktinformation
Lönespecialisterna
Löneenheten, Personalavdelningen, SLU
HR-specialisterna
HR-enheten, Personalavdelningen SLU
Som statlig myndighet får SLU inte anställa en medarbetare som arbetar i ett annat land.
SLU har ingen möjlighet att anställa medarbetare i ett annat land än Sverige, varken i personens hemland eller annat land. Samma regler gäller för alla svenska myndigheter. Enbart av regeringen förordnande utlandsmyndigheter som UD och Sida kan få tillstånd att anställa arbetstagare lokalt i ett annat land. Ett undantag är om medarbetaren är bosatt i Sverige och arbetar utomlands på en URA-stationering. Läs mer om URA här.
Vad det gäller distansarbete från utlandet avråder Arbetsgivarverket och SLU från detta på grund av att rättsläget är mycket oklart inom flera arbetsrättsliga områden. Se mer nedan under fliken: Distansarbete från utlandet
Om en medarbetare ska arbeta deltid vid SLU och deltid för en annan arbetsgivare i utlandet måste en utredning av bland annat socialförsäkringstillhörigheten göras innan. Se mer nedan under fliken: Medarbetare som arbetar i flera länder, för olika arbetsgivare
Personalavdelningen ska alltid kontaktas direkt när ovan situationer uppstår.
Risker
Vid arbete från utlandet finns det stora risker både för den enskilde medarbetaren och SLU som arbetsgivare:
Arbetsgivarverket och SLU avråder från distansarbete från utlandet på grund av att rättsläget är mycket oklart inom flera arbetsrättsliga områden. Se ovan risker.
Vid distansarbete från utlandet är riskerna störst för den enskilda medarbetaren. Medarbetaren kan bli skatteskyldig i flera länder samt riskera att förlora kollektivavtalade förmåner som föräldrapenningtillägg och sjukpenningtillägg. Ifall socialförsäkringstillhörigheten inte är utredd kan medarbetaren även riskera att sakna försäkringsskydd i båda länder om medarbetaren skulle skada sig eller bli sjuk.
SLU som arbetsgivare har även stort arbetsgivaransvar i dessa situationer att betala in skatt, pension och arbetsgivaravgifter till korrekt land, rapportering samt innehållande av skatt.
Observera att ovan gäller om medarbetaren endast är anställd av SLU och arbetar åt SLU på distans från utlandet. Om medarbetaren även arbetar deltid åt en annan arbetsgivare i utlandet gäller andra regler och rutiner. Se då fliken: Medarbetare som arbetar i flera länder, för olika arbetsgivare
Arbetsgivarverket har slutit ett nytt avtal med OFR/S,P,O, Saco-S och Seko den 22 mars 2024. Avtalet innebär att de centrala kollektivavtalen äger tillämpning i två situationer vid distansarbete från utlandet (på motsvarande sätt som distansarbete i Sverige):
Avtalet gäller enbart i två ovan situationer och inte vid några andra fall.
Observera att det även i ovan två situationer finns risker med distansarbete från utlandet, och att det därför avråds. Dessa risker är bland annat:
Även i ovan två situationer ska en individuell överenskommelse skrivas mellan ansvarig chef och medarbetaren om distansarbetet beviljas. Se mall Individuell överenskommelse vid distansarbete från utlandet.
Individuell överenskommelse vid distansarbete från utlandet
Försäkringskassans hemsida – A1 intyg
Om en medarbetare ska arbeta deltid vid SLU och även har en annan anställning i utlandet är det nödvändigt att i förväg utreda socialförsäkringstillhörigheten. Vid dessa situationer ska personalavdelningen kontaktas omgående för att påbörja en utredning innan anställningsstart.
Om socialförsäkringstillhörigheten inte är utredd och sociala avgifter samt skatt betalas till fel land kan SLU bli skyldiga att betala in avgifter till rätt land retroaktivt.
Om socialförsäkringstillhörigheten inte är utredd är riskerna även stora för medarbetaren. Hen kan bli skatteskyldig i flera länder, samt sakna försäkringsskydd i båda länderna vid skada eller sjukdom, både för sig själv och för sin familj.
Prefekt/motsv bör beakta ifall det är lämpligt att anställa eller bevilja tjänstledighet på deltid i ovan situationer. Utredningen som då ska göras är mera omfattande än den vid distansarbete i utlandet. Utredningen kan ofta innebära en konsultkostnad som då belastar institutionen.
Om medarbetaren är folkbokförd i Sverige ansöker hen om A1-intyget hos försäkringskassan. Om medarbetaren är folkbokförd i utlandet ansöker hen om intyget hos försäkringskassans motsvarighet i det landet.
https://www.forsakringskassan.se
Utredningen kan resultera i att SLU behöver registrera verksamhet i det andra landet för att kunna betala in arbetsgivaravgifter korrekt. Detta hanteras och beslutas av juridiska enheten.
Var uppmärksam på ifall en blivande medarbetare ska anställas på deltid och har bostadsort i utlandet.
Var även uppmärksam ifall en medarbetare ansöker om tjänstledighet på deltid och det gäller en annan anställning i utlandet. Begär in anställningsavtalet och kontrollera med HR-specialist.
SLU kan anlita sakkunniga som bor i ett annat land. I dessa fall är personerna arvodister och utför enbart kortvarigt arbete. Arbetet anses till stor del utföras i Sverige, till exempel i samband med provföreläsningar.
Sakkunniga som anställs i kortare tid än sex månader ska ansöka om SINK-skatt (särskild inkomstskatt för utomlands bosatta). Ansökan om SINK-skatt görs via skatteverket. Alla underlag för utbetalning av ersättning till den sakkunnige lämnas sedan till löneenheten. Läs mer om SINK-skatt här.
För att kunna betala ut ersättning behöver den sakkunnige även ha ett samordningsnummer. Institutionen rekvirerar samordningsnummer hos skatteverket. Om den sakkunnige befinner sig i utlandet tilldelas hen ett samordningsnummer med nivå sannolik, eftersom besök vid skatteverket inte kan göras. Läs mer om samordningsnummer här.
Lönespecialisterna
Löneenheten, Personalavdelningen, SLU
HR-specialisterna
HR-enheten, Personalavdelningen SLU