Restaurering i fokus för tredje omgången av Interdisciplinary Academy

Publicerad: 05 september 2024

En tredje omgång av SLU Interdisciplinary Academy (IDA) startar hösten 2024. Precis som tidigare kommer deltagarna att under åtta månader få fördjupa sig i och utforska tvärvetenskapliga arbetssätt under 20 % av sin arbetstid.

IDA 2024-2025 består av en fokusgrupp, med titeln:

Beyond restoration: Interdisciplinary exploration of restoration for present and future generations

Deltagare är:

• Hedvig Nenzén, Institutionen för ekologi
  • Carolyn Faithfull, Institutionen för akvatiska resurser
  • Judith Lundberg-Felten, Institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi
  • Patrik Oskarsson, Institutionen för stad och land
  • Minh-Xuan Truong, Institutionen för ekologi

I somras antog EU den omtalade naturrestaureringslagen. Restaurering av naturmiljöer har blivit allt mer betydelsefullt eftersom tillståndet för många europeiska naturmiljöer försämras kontinuerligt. Vid planering av restaureringsinsatser är det viktigt med ett tvärvetenskapligt perspektiv, eftersom restaureringsinsatserna ofta behöver ta hänsyn till många olika mål och intressen – utöver naturvärden även t.ex. kultur och friluftsliv. För att vägleda restaureringsprojekt har forskare utvecklat en mängd olika ramverk, men den praktiska tillämpningen av dessa ramverk har inte undersökts i detalj ännu.

Den här IDA-gruppen, med en sammansatt expertis inom landskapsekologi, restaurering, markbiologi, landsbygdsutveckling och miljöpsykologi, kommer först att analysera och syntetisera befintliga återställningsramverk. Därefter kommer gruppen att undersöka hur dessa ramverk tillämpas och förstås i praktiken för att säkerställa att de bidrar till både nuvarande och framtida socioekologiska mål. Dessutom kommer projektet att identifiera målen med dessa ramverk, bedöma deras potentiella begränsningar och identifiera nyckelfaktorer för lyckade ramverk.

Läs mer om Interdisciplinary Adademy (IDA)

Fakta:

Interdisciplinary Academy (IDA) vid SLU inrättades 2022 och drivs som ett projekt av NJ-fakulteten och SLU Future Food, med syftet att bygga upp en långsiktig organisation för utveckling av mång- och tvärvetenskaplig forskning vid SLU. Förhoppningen är att IDA ska leda till att öka intresset för tvärvetenskapligt forskningsarbete vid SLU, stärka förmågan att bearbeta forskningsfrågor ur ett mång- och tvärdisciplinärt perspektiv samt underlätta för samarbeten mellan SLUs olika institutioner inom ramen för satsningar på mång- och tvärvetenskap.  Den framtida utvecklingen av IDA sker i dialog med SLU:s övriga framtidsplattformar.

NJ-fakultetens strategi för 2021-2025 anger att tvärvetenskapliga förhållningssätt ska vara en del av arbetet att bidra till omställningen till ett hållbart samhälle. Strategin slår fast att fakulteten ska "stärka förmågan att bearbeta forskningsfrågor ur ett tvär- och mångdisciplinärt perspektiv" och "underlätta för samarbeten mellan olika institutioner inom ramen för satsningar på tvär- och mångvetenskap".

SLU Future Food är en plattform som stimulerar och utvecklar tvärdisciplinär forskning och samverkan för ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbara livsmedelssystem. Pilotstudien finansieras av SLU Future Food.