SLU och Sportfiskarna i nytt samarbete - Storfiskregistret blir forskningsresurs

Publicerad: 21 augusti 2024
En person håller upp en stor asp (fisk)

Genom ett nytt samarbete med Sportfiskarna har institutionen för akvatiska resurser på Sveriges lantbruksuniversitet fått tillgång till Sportfiskarnas Storfiskregister, en unik databas som samlar sportfiskefångster av stora fiskar i svenska vatten. Storfiskregistret startades 1971 och databasen omfattar idag över 41 000 stora fiskar av alla tänkbara arter.

Vi är väldigt glada över att vi nu har tillgång till Sportfiskarnas Storfiskregister. Registret innehåller en mängd viktig och spännande information som kommer hjälpa oss att undersöka hur olika fiskbestånd mår, men också få bättre förståelse för hur bestånd utvecklas över tid, säger Göran Sundblad som är forskare på institutionen för akvatiska resurser (SLU Aqua).

Samarbetet ger oss även en möjlighet att analysera data om de största fiskarna, som ofta missas i traditionella övervakningsmetoder. Dessa individer är ofta de mest känsliga för förändringar och kan ge oss viktig information om ekosystemens hälsa, fortsätter Göran.

Förhoppningen är att samarbetet även ska öka allmänhetens medvetenhet om Storfiskregistret och uppmuntra fler sportfiskare att bidra med sina fångster, vilket i sin tur kan ge ännu mer värdefull data till forskningen.

En av grundtankarna med Storfiskregistret har sedan starten varit att dokumentera utvecklingen inom fiskbestånden och sportfisket. Det nya samarbetet med SLU leder till att uppgifterna kan nyttjas mer systematiskt. Alla tusentals sportfiskare som genom åren rapporterat fångster kan nu känna stolthet över att deras uppgifter bidrar till att öka kunskapen om svenska fiskbestånd, säger Joel Norlin från Sportfiskarna.

Inga uppgifter om var olika fiskar fångats, utöver de som redan syns på Sportfiskarnas webbplats, används i forskarnas analyser. Hemliga fiskeplatser riskerar alltså inte att röjas.

Göran Sundblad, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Sötvattenslaboratoriet, SLU