Nyhet

Grattis Svea – fem år i havets tjänst!

Publicerad: 16 juli 2024
Fartyg vid varv, fotat ovanifrån

Efter en sedan länge inplanerad månad på varv i Falkenberg är R/V Svea nu åter ute på expedition; nymålad, nyservad och uppgraderad med ny vetenskaplig utrustning och en förbättrad IT-miljö.

-Det är fem år sedan Svea levererades till oss på varvet i spanska Vigo, och nu har vi firat hennes femårsjubileum med en rejäl ansiktslyftning, säger Lasse Thorell, chef för SLU:s fartygsenhet.

Alla stora fartyg måste dockas regelbundet, för kontroll och för mer kvalificerat underhåll och reparationer. För Sveas del innebar det här besöket på varvet bland annat torrsättning för blästring och ommålning av skrovet och installation av ett nytt, robustare avgassystem. I samband med dockningen gjordes också den besiktning som förlänger Sveas fartygsklassning från den internationella klassningsorganisationen DNV med ytterligare fem år.

Uppgraderad IT-miljö

För att möta de växande behoven av stora datamängder, blixtsnabb överföring och höga säkerhetskrav har Sveas IT-infrastruktur uppgraderats.

- På SLU är vi vana att bygga, förvalta och driva forskningssystem för krävande miljöer, och nu har vi en IT-miljö som är ännu lite bättre, stabilare, snabbare och mer flexibel. Ett modernt IT-system är helt centralt på ett forskningsfartyg för att säkerställa effektiv datainsamling, kommunikation och samarbete, säger Björn Lindell, fartygssamordnare på SLU:s fartygsenhet.

En vital del av Sveas IT-miljö utgörs av anslutningen till Starlink Maritime, ett höghastighetsinternet som möjliggör sömlöst överföring av stora datamängder i realtid.

Forskardriven innovation och utveckling

Redan i våras kompletterades Sveas vetenskapliga utrustning med ytterligare ett multibeam-ekolod, som gör det möjligt att snabbt kartera stora områden och skapa högupplösta, tredimensionella kartor över havsbottnen. Under den senaste dockningen har nu även en sub-bottom profiler installerats, ett penetrerande ekolod som kan se ännu djupare; och kartlägga sediment och strukturer under havsbottenytan.

 - Att äga och driva ett forskningsfartyg innebär ett ständigt pågående förbättringsarbete. Vi ska möta de behov våra kunder har idag, men också rusta Svea för framtiden och det gör vi bäst genom att involvera forskare direkt i utvecklingsprocessen. Vi vill omsätta forskarsamhällets visioner i verklighet, säger Björn Lindell.

Svea – en del av Sveriges och Europas forskningsflotta

Femårsdockningen innebär också att Svea nu nyservad och fräsch kommer att välkomna de forskare som söker fartygstid inom infrastruktursatsningarna Swerve och Aquarius.

Swerve är ett nationellt initiativ som stöds av Vetenskapsrådet, och genom vilket forskare kommer att kunna ansöka om fartygstid på Svea och fem andra svenska forskningsfartyg. Den första utlysningen till Swerve öppnar hösten 2024.

Aquarius är ett liknande infrastrukturprogram, men på europeisk nivå, och finansierat via Horisont Europa, EU:s ramprogram för forskning och innovation. Här är SLU och R/V Svea en av 44 europeiska organisationer som ingår, med målet att ge internationella forskningsprojekt tillgång till fartygstid och avancerad utrustning. Även här öppnar den första utlysningen hösten 2024.

– Kostnaden för att hyra ett forskningsfartyg är idag ofta för hög för enskilda forskare och forskningsprojekt. Genom att delta i de här satsningarna så kan vi skapa förutsättningar för mer marin forskning, säger Lasse Thorell.

Före och efter - Sveas make-over


Kontaktinformation

Lasse Thorell, enhetschef
Fartygsenheten, SLU
lasse.thorell@slu.se, 018-67 15 07, 070-557 15 07

Björn Lindell, samordnare
Fartygsenheten, SLU
björn.lindell@slu.se, 018-67 15 46, 073-086 98 86