Ny artikel i SLU:s kunskapsbank: Markens kolförråd påverkas inte av markberedning

Publicerad: 28 februari 2024
monika strömgren. porträtt.

Enligt åtskilliga studier av forskaren Monika Strömgren och hennes kollegor påverkas inte markens kolförråd av markberedning, tvärtom mot vad man kan tro. Resultaten har också nyligen bekräftats i en metastudie. Nu kan du ta del av resultaten i en ny artikel i SLU:s kunskapsbank!

Klicka dig vidare till SLU:s Kunskapsbank för att läsa mer: Markens kolförråd påverkas inte av markberedning

Fakta:

Markberedning

Markberedning är en skötselåtgärd där man tar fram jorden i fläckar, spår eller högar innan planering eller sådd av nya träd. Markberedning utförs för att öka skogens tillväxt. Läs mer hos Skogsstyrelsen: Markberedning

SLU:s kunskapsbank

I SLU:s kunskapsbank publiceras populärvetenskapliga texter om forskning och miljöanalys vid SLU. Kunskapsbanken innehåller också allmän kunskap i SLU-anknutna frågor. Gå till Kunskapsbanken.

Monika Strömgren
Forskare i skogsmarkens biogeokemi
Institutionen för mark och miljö
monika.stromgren@slu.se