Kontaktinformation
Avdelningen för infrastruktur, SLU Lokaler, lokalplanering
Uppsala planerar för ny spårväg där två av sträckorna kommer att gå genom campus Ultuna - och efter sommaren 2025 sätts spaden i marken. Men innan dess ska detaljplaner beslutas och avtal skrivas med Uppsala kommun.
Under 2024 pågår ett intensivt arbete med detaljplanerna för de sträckningar som berör oss på SLU. Parallellt pågår sedan flera år även förhandlingar mellan SLU, Uppsala kommun och Akademiska Hus om hur spårvägen ska kunna byggas och drivas utan att äventyra vår verksamhet.
En av de viktigaste frågorna handlar om buller, vibrationer och elektromagnetiska fält som kan störa både känsliga instrument och djur. Det är komplexa tekniska aspekter som har krävt omfattande utredningar och interna dialoger. Uppsala kommun har genomfört nulägesmätningar av vibrationer och buller längs den planerade spårvägssträckningen och SLU har inventerat vilken utrustning, djur och verksamhet som kan störas och utifrån detta identifierat acceptabla nivåer vad gäller vibrationer och elektromagnetiska fält.
- De här underlagen gör att vi kan avtala om kravnivåer och bedöma storleken på eventuella störningar under byggfasen och när spårvägen är i drift. Det är också viktigt att ta hänsyn till de här nivåerna när vi planerar vår verksamhet framåt och när instrument ska köpas in, säger Anna Lidvall-Gräll, projektchef på SLU Lokaler och som koordinerar SLU:s arbete med spårvägen.
Den 1 november lämnade SLU in sina yttranden i detaljplaneprocessen för de båda delsträckorna som ska gå genom Ultuna. I sina yttranden framför SLU att det i nuläget fortfarande finns en hel del oklarheter vad gäller eventuella negativa konsekvenser för vår verksamhet.
- Vi saknar både en del utredningar med klargörande analyser och påpekar också att de tekniska rapporter och utredningar som ska utgöra underlag för kravställda nivåer fortfarande inte är färdigställda. Med de brister som detaljplanerna har nu är det inte möjligt för oss att fullt ut ta ställning till förslaget och vi utgår därför från att kommunen tar till sig våra synpunkter och arbetar in i planen, berättar Martin Melkersson, universitetsdirektör, som tillsammans med Anna Lidvall Gräll har undertecknat SLU:s yttranden.
Med start hösten 2025 väntar ett byggprojekt som kommer att påverka oss på olika sätt: vägar, gång- och cykelbanor kommer att ledas om, buller från pålningsarbete, färre p-platser och delar av campus som inte kommer att vara åtkomliga på det sättet vi är vana vid under perioder.
- Att det blir påfrestande är ofrånkomligt vid den här typen av stora infrastrukturprojekt, men SLU arbetar hårt för att tillgängligheten till våra lokaler och tillvaron på campus ska fungera så bra som möjligt - både för studenter, för oss som arbetar här och för våra besökare. Men vi behöver rusta oss med en stor portion tålamod under några år framåt, säger Martin Melkersson.
2030 ska spårvägen vara i drift inklusive den nya bro som kommer att gå över Fyrisån och där spårvägen kommer att knyta ihop förbindelsen med den nya tågstationen, Uppsala södra, i Bergsbrunna.
- När vi väl har tagit oss igenom de här stökiga byggåren så ser vi ändå stora möjligheter med den nya spårvägen. Det kommer att bli enklare och snabbare att ta sig till campus söderifrån för både pendlare och besökare. Med den nya spårvägen knyts staden samman på ett nytt sätt och det blir också lättare att ta sig mellan SLU och Uppsala universitet vilket på sikt möjliggör ett ännu bättre och utökat samarbete, säger Martin Melkersson.
På medarbetarwebben kan du läsa mer om hur spårvägen påverkar SLU och hur vi arbetar med frågan.
På Uppsala kommuns webbplats finns information om hela spårvägsarbetet och hur det påverkar Uppsala.
www.uppsala.se/sparvag