SLU-nyhet

Aktuell info om ny teleoperatör

Publicerad: 28 augusti 2023

Som tidigare meddelats ska SLU gå över till Tele2 som ny teleoperatör.

Föregående nyhetsinlägg om detta kan läsas här.

 

Viktiga punkter som behöver läsas av alla anställda på SLU

  • Datum för övergång till Tele2 är planerat till 25 oktober.

  • Både IT-avdelningen och sedan Tele2 behöver tid för att gå igenom listor med alla abonnemang och därför införs ett stopp för beställning och förändring av abonnemang till den 8 september. I undantagsfall kan nya nummer beställas under tiden mellan 8/9-24/10, men det blir då tillfälliga fristående nummer utanför växeln som därefter kommer att behöva bytas igen.

  • Vissa simkort kan inte flyttas över till den nya operatören per automatik av praktiska skäl. Detta kan gälla simkort som används vid forskning som t.ex. sitter på djur i det fria eller SIM-kort i någon form av larm som måste hanteras av en servicetekniker.
    IT-avdelningen har kunskap om en viss del av dessa SIM-kort, men inte alla. Det finns exempel där SIM-kort inte står med rätt information i registren. Därför måste alla som har SIM-kort som inte ska flyttas över till Tele2 skicka in ett ärende om detta till support@slu.se senast 8 september. Gör man inte det finns det risk att nummer slutar att fungera efter övergången.

  • Alla övriga externa SIM-kort som inte sitter i din mobiltelefon kommer att sägas upp och behöver du ett sådant efter den 24/10 måste en beställning skickas till support@slu.se. Detta gäller både mobila bredband och det som kallas datasim och tvillingkort. Observera att detta alltså avser när du har ett separat simkort i t ex en iPad, inte att du har möjligheten att använda internet i din vanliga mobiltelefon.

  • Om du kommer att befinna dig utomlands den 24/10 skicka ett ärende till support@slu.se så tillhandahåller vi SIM-kort som du får med dig att byta på övergångsdagen.

  • E-SIM går ej att flytta över till Tele2, har du behov av E-SIM måste en beställning göras till support@slu.se.

  • Tele2 har en lösning för Nationell roaming vid namn Tele2 Open. Detta innebär att personer med väldigt högt behov av täckning, t.ex. vid regelbundet arbete i fält långt från närmaste bebyggelse, kan få tillgång till alla svenska mobilnät. Detta är till en ökad kostnad om 150 kr/månad. Om ni har abonnemang som ska ha tillgång till Tele2 Open skicka en beställning till support@slu.se. Detta måste inte beställas nu utan kan också läggas till i efterhand.

  • Det har tidigare meddelats att den täckningsförstärkning som byggs på vissa orter är både 4G och 2G men täckningsförstärkningen är enbart 4G. Detta har inget att göra med operatörsbytet då 2G-nätet stängs i hela Sverige just nu.

Frågor om projektet

Skickas till projektledare Anna Friis enligt nedan. Anna är ledig och åter i tjänst 4 september. Om någon fråga måste besvaras innan dess, kontakta Jonas Västibacken, jonas.vastibacken@slu.se.

 


Kontaktinformation

Anna Friis
Projektledare, SLU IT

Telefon: 076-032 12 83
anna.friis@slu.se