Klimatsamtal ger nya tankar för framtiden

Publicerad: 15 mars 2022

SLU Global och de fyra framtidsplattformarna fortsätter klimatsamtalen utifrån IPCC:s sjätte utvärderingsrapport. Seminariet som hölls den 10 mars uppmärksammade den senaste delrapporten med fokus på effekter, anpassning och sårbarhet. Seminariet samlade nästan hundra deltagare.

"De vetenskapliga bevisen är otvetydiga: klimatförändringarna är ett hot mot människors välbefinnande och planetens hälsa. Varje ytterligare försening av samordnade globala åtgärder kommer att missa det korta, snabbt stängda fönstret för att säkerställa en levande framtid." - översatt från IPCCs rapport.

Klimatsamtalet, arrangerat av SLU Global och SLU Future Food, samlade akademiker, studenter och andra intresserade från en rad olika organisationer, universitet och länder i Europa, Afrika, USA och Asien.

Med duktiga talare som presenterade sina expertområden och därefter deltog i en inspirerande paneldiskussion på temat "Hur ska vi anpassa livsmedelsproduktionen till klimatförändringarna?" de gav publiken nya kunskaper och tankar att ta med sig i sitt framtida arbete.

Debra Roberts, medförfattare till den senaste delen av IPCC:s sjätte utvärderingsrapport, som anslöt till webbinariet från Sydafrika, berättade om rapporten och dess slutsatser.

Harry Fischer och Jennie Barron, båda från SLU, pratade tillsammans med Stephen Mureithi, University of Nairobi, om ny forskning, tillgängliga verktyg och hur man bättre kan anpassa sig till klimatförändringar. De var alla överens om att det finns ett hål mellan forskning och praktik, och att vi måste ägna mer uppmärksamhet åt långsiktig anpassning för att undvika katastrofer till följd av torka och översvämningar etc. Tekniska lösningar kan hjälpa men räcker inte för att lösa alla problem.

Missade du seminariet eller vill du fräscha upp minnet om vad som sades? Se inspelningen här (eng).

Läs bidraget från arbetsgrupp II till den sjätte utvärderingsrapporten (eng).

Eller titta på presskonferensen från den 28 februari 2022 (eng).

Klimatsamtal på SLU

SLU Global och SLU:s fyra Framtidsplattformar arbetar för att främja vetenskapliga klimatsamtal vid SLU. Det finns seminarier öppna för alla och vissa evenemang endast för anställda vid SLU.

SDG-kuber framför huvudentrén Uppsala