SLU sprider kunskap under älgvandringen

Publicerad: 13 april 2021
Älg bland kvistar.

På söndag drar SVT:s program Den stora älgvandringen i gång. Sveriges lantbruksuniversitet har även i år en viktig roll i samarbete med produktionen: att förmedla kunskap.

Våren är på ingång i Västernorrland. Älgarna gör sig redo för den vandring som ska ta dem till sina sommarområden där de ska äta upp sig efter en sträng vinter. SVT gör sig redo för tredje året i rad att direktsända älgarnas passage över Ångermanälven. Och på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, gör sig forskare redo för att dela med sig av kunskap om älg, djur och natur.

–    Förra året fick vi en sådan fantastisk respons! Tittare hörde av sig med frågor dagligen, och fortfarande får vi frågor varje vecka till vår frågelåda, säger Göran Ericsson, professor i viltekologi vid SLU:s institution för vilt, fisk och miljö.

Vill ge tillbaka till publiken

På Facebook är det tusentals människor som följer och diskuterar sändningarna. Som ett sätt att möta detta otroliga engagemang kommer forskare att dagligen svara på tittarnas frågor i korta intervjuer som publiceras på sociala medier och på webbplatsen slu.se/alg.

Två livesändningar varje vecka under tiden som Den stora älgvandringen pågår planeras också.

– Varje vecka besöker vi produktionsteamet i Kullberg för att sända live på Facebooksidan SLU Natur. Vi kommenterar vad vi sett under SVT:s sändningar och vad som diskuterats på sociala medier. Tittarna kan också ställa sina frågor live, säger Göran Ericsson.

Livesändningar planeras också på plats från SLU i Umeå, där tittarna lovas en inblick bakom kulisserna. Under den första sändningen ska tittarna få följa med in i labbet och se hur åldersbestämning av en älg går till. Men resten av sändningarna är ännu inte planerade:

– Vi kommer att lyssna av tittarna för att höra vad de är nyfikna på, säger Susanna Bergström, kommunikatör på SLU Vilt, fisk och miljö. Det är deras nyfikenhet som kommer att styra vårt arbete!

Forskar om älg, människa och miljö

Forskningen på SLU fokuserar på samspelet mellan älg, miljö och människa. Kunskap om älgars rörelsemönster, biologi, fysiologi och liv i största allmänhet tas fram. Forskning görs på älgar och trafik, även om älgars positiva och negativa påverkan på bland annat skogs- och jordbruk.

– Vi tar fram kunskap för att se till att älgar och människor på bästa sätt kan leva tillsammans. Älgen betyder mycket för många så vi arbetar också med att förstå hur olika grupper värderar älgen, säger Göran Ericsson.

På SLU finns stor kunskap om djur och natur, inte bara om älg.

– Vi välkomnar fler frågor än endast de om just älg, säger Göran Ericsson.

Pressbilder

Bilderna får publiceras fritt i anslutning till artiklar om detta. Fotograf ska anges. (Klicka för högupplöst version).

Älg bland kvistar.

Vid SLU studerar forskare samspelet mellan älgar, människor och miljö. Under SVT:s sändning Den stora älgvandringen kommer forskare att svara på tittarnas frågor.
Foto: Jörgen Wiklund

Porträttbild av Göran Ericsson.

Göran Ericsson är professor i viltekologi vid SLU:s institution för vilt, fisk och miljö. I nära 30 år har han forskat om älg.
Foto: Susanna Bergström, SLU

Fakta:

Här kan du se SLU:s älgforskare under veckorna 16–18

Tisdagar: Go’kväll på SVT, även möjlighet att chatta i SVT:s Duo-app efter sändningarna.

Torsdagar: Livesändning på Facebooksidan SLU Natur från Kullberg.

Fredagar: Livesändning på Facebooksidan SLU Natur från SLU i Umeå.

Skicka in dina egna frågor på sidan slu.se/alg eller kontakta oss på Facebook eller Instagram.