It takes two to tango

Publicerad: 20 december 2021
Ingrid Ljungvall

Samarbete var ett genomgående tema på fakultetsnämndens och prefekternas lunch-till-lunch-möte 15–16 december.

Första eftermiddagen ägnades åt en tillbakablickande workshop för att hämta lärdomar och styrkor från den gångna mandatperioden för framtida FN-arbete och samarbete mellan institutionerna. En gemensam hemtagning var att det öppna samtalsklimat och processorienterade arbetssätt som etablerats skapar förutsättningar att lösa också de mest utmanande frågorna.

Dag två höll Markus Wikborg en workshop för att fånga upp gruppens nytänkande och konkreta förslag för hur fakulteten ska säkra lärarförsörjning och utbildningsinsatser i utvecklingen av veterinär- och djursjukskötarprogrammen. Alla uppslag och inspel tas med till projektgruppen som leds av Anders Bjurstam för det fortsatta arbetet.

Med dag två var även nya ledamöterna Ingrid Ljungvall, institutionen för kliniska vetenskaper och Anne-Lie Blomström, institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap. Båda ser att förståelse för branschens förväntningar är viktigt för att utbilda framtidens veterinärer och en hållbar yrkesroll. Ingrid och Anne-Lie samtalar med Ulrika, kommunkatör på VH.

Vicedekan Margareta Emanuelson går i pension och gav sin resumé. Med både dansen och samverkan i blodet summerade hon – att ”it takes two to tango” och alla måste vilja vara med. Samverkan och förankring i verkligheten är vägen till framgång. Här svarar Margareta på en av sina höjdpunkter

Dekan Rauni Niskanen tackade Margareta Emanuelsson av hela sitt hjärta för de år de haft tillsammans – ”M som i Maggan, mästare på att multitaska, mediebevaka, stå upp för Mamma Mu, en mega-medmänniska och medresenär.”

Lövstas Mats Pehrsson uppmärksammades för att ha tilldelats KSLA:s ”Belöning för föredömliga insatser i skogs- och jordbruksforskningens tjänst”. Motiveringen ­för att ha ”bidragit till att skapa förutsättningar till högkvalitativ forskning och undervisning vid SLU Lövsta lantbruksforskning, till stor nytta för lantbrukssektorn.” Hör Mats själv berätta.

Efter de två halvdagarna var dekan Rauni Niskanen glad och nöjd och önskar hela VH en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År! Se klipp med Raunis tankar