Torbjörn ny medarbetare på AEM

Publicerad: 08 september 2020
Torbjorn Jonasson

Torbjörn Jonasson brinner för ledarskap och organisation. Som ny medarbetare på Institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi, AEM, kommer han att undervisa i tre kurser med fokus på sina två favoritområden.

Ledarskap och organisation är något som alla är berörda av dagligen. Torbjörn Jonasson vill lära ut ett socialt hållbart ledarskap, som tar till vara alla människors möjligheter, utan att skapa negativa konsekvenser för kommande generationer.

- Jag finns i skärningspunkten mellan människor och processer - som en hybrid mellan en civilingenjör och en beteendevetare, säger han.

Med en bakgrund som reservofficer, civilingenjör i väg och vatten och med många år inom utvecklingen av dagens IT-bransch, har han alltmer landat i vikten av ett bra ledarskap. En kandidatexamen i ledarskap och organisation ledde vidare in på undervisningsvägen och tjänsten på Sveriges lantbruksuniversitet.

Som medarbetare på AEM kommer Torbjörn Jonasson att ansvara för och undervisa i tre kurser:

• Ledarskap och organisation

• Ledning av människor och organisationer under förändring

• Social hållbarhet i arbetsliv, företagande och samhälle.

- Min drivkraft är utveckling. Som lärare skapar jag resultat och förändrade beteenden genom att försöka förstå människors drivkrafter och uppmuntra till dialog. En dialog som talar både till hjärta och till hjärna med budskap som inspirerar, påverkar och berör, säger Torbjörn Jonasson.