App för säkerhet i mjölkproduktionen

Publicerad: 18 juni 2019

Utbildning i lantbrukets arbetsmiljö och säkerhet har länge skett genom klassrumsundervisning eller via nätet. I en pilotstudie vid SLU har nu ett undervisningsverktyg för mjölkproduktionen i form av en app provats. Ett praktiskt verktyg när språk- eller utbildningsnivå utgör ett hinder för utbildning och information.

Med en enkel app i telefonen eller plattan kan både lantbrukare och anställda när som helst och var som helst söka i verktyget och lära sig om riskfaktorer i arbetet och hur skador och olycksfall kan förebyggas.

Pilotstudie om tekniken

Exempel på riskfyllda situationer kan vara allt från mjölkning och drivning av djur till hantering av kemikalier och mediciner.
- Vårt arbete är en pilotstudie för att vi ska lära oss hur tekniken fungerar. Om metoden utvecklas kan man jobba ännu mer med korta filmsekvenser och frågor. Då kan man få ett bra verktyg för att introducera nyanställda och kanske särskilt utländsk arbetskraft, säger Eva Göransson, agronom och verksam vid institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi vid SLU Alnarp

App att ladda ner

Appen, som heter SLU UtbildningsApp, går att ladda ner kostnadsfritt från nätet, via App store eller Playbutik. Den är skapad i appverktyget Articulate 360. Appfunktionen gör att utbildningsverktyget laddas ner i telefon eller surfplatta utan att kräva uppkoppling vid användning.
Verktyget fungerar därför överallt på gården och användaren lotsas framåt via filmsekvenser och efterföljande frågor som ska klaras av. Appen är uppbyggd i olika teman och avsnitt och innehåller inlärningsmoment i form av foto, film, text och ljudinspelning samt kunskapstexter efter varje avsnitt. Här finns även information om arbetsmiljölagen, säkerhet inomgårds, att arbeta rätt ergonomiskt och om djurens beteende.

Samarbete med Texas

Docent Christina Lunner Kolstrup är projektets initiativtagare och hon har sedan flera år ett upparbetat samarbete med forskare i Texas, USA.
– Inspirationen till appen om arbete och säkerhet kommer från University of Texas i USA, där utbildningsverktyget testats och används av främst migrantarbetare i mjölkproduktionen, berättar Christina Lunner Kolstrup som tillsammans med Eva Göransson besökt Texas för att lära sig mer om möjligheterna.
I den amerikanska versionen omfattar verktyget filmsekvenser med olika arbetsmoment och arbetssituationer på gården, identifikation av riskfaktorer i arbetsmiljön samt förebyggande åtgärder. Det finns på två språk, engelska och spanska.

Fler områden möjliga

Även i pilotprojektet har forskarna arbetat med mjölkproduktion, förhoppningen är att verktyget kan utvecklas ytterligare och omfatta flera arbetsmiljöområden och översättas till andra språk. På sikt kan den även anpassas till trädgårdsbranschen.

Fakta:

Sök efter SLU UtbildningsApp i App store eller Playbutik.

Studien har finansierats av SLO-fonden, Kungliga skogs- och lantbruksakademien.

Christina Lunner Kolstrup, dekan
Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap, SLU
christina.kolstrup@slu.se, 040-41 54 94