Ny rapport om egenproducerat kraftfoder på mjölkgårdar

Publicerad: 26 februari 2019
Foderblandare inne i en silo. Foto.

Att som mjölkföretagare blanda eget kraftfoder till korna kan vara riktigt lönsamt både för det egna företagets ekonomi och för klimatet. Allt större gårdar gör det lättare att räkna hem den investering som krävs. I sex exempel visar forskare nu på möjligheterna.

När det gäller hanteringsfrågorna har förutsättningarna ändrats under de senaste åren eftersom gårdarna har blivit större (fler kor per besättning) och nu kan bära en större investering i utrustning.

-En av de viktigaste orsakerna till att de inhemska proteinfodren inte slagit igenom i den utsträckning de förtjänar är troligen praktiska frågor i hanteringen på gårdarna, säger Torsten Eriksson, Universitetslektor på SLU och huvudansvarig för projektet.

-Oron för att inhemska proteinfoder som raps skulle leda till sänkt mjölkproduktion jämfört med soja är obefogad enligt flera forskningsrapporter publicerade de senaste åren, säger Anders H. Gustafsson, foderexpert på Växa Sverige

Visar på möjligheterna i sex exempel från olika delar av Sverige

En grupp forskare och rådgivare från SLU, Växa Sverige och andra forsknings- och rådgivningsorganisationer har utarbetat underlag till rapporten om typexempel på system för konservering, lagring och beredning av kraftfoder till mjölkkobesättningar. Tips, teknik och kapaciteter för att blanda kraftfoder till mjölkkorna i egen regi på gården finns nu illustrerade i form av typexempel i vår nyligen publicerad rapport:

"Tekniklösningar för egenproducerat kraftfoder i besättningar med mjölkkor - en exempelsamling". Sveriges lantbruksuniversitet. Rapport 299.

Författare: Martina Philip Carlsson och Anders H Gustafsson, Växa Sverige

Ladda ner rapport (pdf)