Nordisk forskarkonferens om grön omsorg och naturbaserade interventioner

Publicerad: 06 oktober 2017

Den första nordiska forskarkonferensen om grön omsorg och naturbaserade interventioner arrangeras av universitetet i Agder i Kristiansand i Norge och hålls på hotell Scandic Sørlandet den 31 oktober till 1 november 2017.

Målet för konferensen är att fokusera på forskningskvalitet och hur forskare och yrkesverksamma kan samverka för snabbare resultat när det gäller hälsoförebyggande åtgärder och rehabilitering av olika sårbara grupper i samhället. Särskild uppmärksamhet kommer att ägnas åt ungdomar som lämnar skolan i förtid, marginaliserade grupper och personer med demens.

På programmet står intressanta föreläsningar av internationella forskare inom hälsa, utbildning, etologi och lantbruk.

Under konferensen sammanfattas även arbetet i nätverket Nordic Green Care Research. Nätverket arbetar sedan två år med forskningssamverkan och kunskapsutbyte mellan de nordiska länderna, med SLU som projektledare, finansererat av Nordforsk 2016 -2018. Syftet med nätverket är att samla forskarstudenter och forskare från olika discipliner för att bygga broar mellan akademier, yrkesverksamma och uppdragsgivare.

Registrering via följande länk:

Anna María Pálsdóttir, Universitetslektor
Institutionen för människa och samhälle,
SLU Alnarp

E-post: anna.maria.palsdottir@slu.se