NILS får ny programchef

Publicerad: 03 maj 2016
Jean-Michel Roberge. Foto/Photo: Jenny Svennås-Gillner, SLU.

Jean-Michel Roberge är sedan den första april ny programchef för miljöövervakningsprogrammet Nationell inventering av landskapet i Sverige (NILS).

– Det känns spännande att ta sig an det här arbetet. Det finns en stor potential inom NILS. Fantastiska miljödata plus duktiga medarbetare blir tillsammans en toppenresurs, säger Jean-Michel Roberge.

Jean-Michel Roberge kommer närmast från institutionen för vilt, fisk och miljö där han forskar inom områdena landskapsekologi och naturvårdsbiologi. Framöver kommer han att arbeta som programchef på halvtid och fortsätta forska på den andra halvtiden.

Jean-Michel Roberge har inte tidigare arbetat inom NILS och håller som bäst på att sätta sig in i verksamheten.

– NILS är centralt för den svenska miljömålsuppföljningen. Vi måste bli bättre på att visa omvärlden vilka möjligheter som finns här, det vill säga vad vi kan leverera och till vilken kvalitet, säger Jean-Michel Roberge.

Fakta:

NILS är ett nationellt miljöövervakningsprogram som undersöker hur förutsättningarna för den biologiska mångfalden i Sverige ser ut och förändras över tiden. Det finansieras i huvudsak av Naturvårdsverket.

NILS är en del av miljöanalysens program Jordbrukslandskap.

Jean-Michel Roberge forskare
Institutionen för vilt, fisk och miljö, SLU
jean-michel.roberge@slu.se, 090-786 83 59, 070-587 83 59