Mycket på gång inom forskarutbildning och lika villkor

Publicerad: 02 december 2016

Nu händer det mycket inom forskarutbildning och lika villkor och det är kul att det är så många aktiva och engagerade medarbetare inom dessa områden på vår fakultet.

Porträttfoto av Lena Lidfors Lena Lidfors är professor i etologi vid Institutionen för husdjurens miljö och hälsa och vice dekan på Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap, med ansvar för forskarutbildning och lika villkor.

Antalet doktorander på fakulteten den 17 oktober i år var 142 stycken fördelade på 8 institutioner, men denna siffra förändras ständigt då vi antar nya doktorander och andra disputerar.

FUN har möte ca en gång i måndaden och hanterar alla inkomna ansökningar efter bästa förmåga, men ibland måste vi återkomma till de sökande och be om kompletteringar. Glöm inte att ta hjälp av er studierektorer på institutionen innan ansökan skickas till FUN så att vi sparar både er och vår tid genom att kunna hantera fullständiga ansökningar.

Vår studierektor för forskarutbildningen Jan Hultgren har på uppdrag av FUN tagit fram checklistor som ska göra det enklare att stämma av att man har med alla relevanta bilagor när man skickar in ansökningar för nya doktorander eller till disputation. Vi ser även över om vi kan utveckla ett system som gör det lättare att skicka in ansökningar till FUN.

Utvärderig av forskarutbildningsämnet veterinärmedicinsk vetenskap

UKÄ kommer att utvärdera forskarutbildningsämnet veterinärmedicinsk vetenskap under 2017, men vi är redan i gång med att delta på möten och förbereda den dokumentation som UKÄ begär in för att kunna göra sin utvärdering. Under hösten skickade vi in förslag på ett 20-tal personer som kan bistå UKÄ med utvärderingen, och nu ligger bollen hos UKÄ att sätta ihop utvärderingsgruppen.

Ny individuell studieplan från 2017

Från den 1 januari 2017 kommer en ny individuell studieplan (ISP) att gälla så alla ansökningar till FUN rörande nya doktorander behöver vara gjorda i den nya ISPen. Vi skickar information till studierektorerna för forskarutbildningen och prefekterna så snart den ligger ute på medarbetarwebben. Forskarutbildningsrådet (FUR) och Lotta Hansson ser för närvarande över SLU:s utbud av generella forskarutbildningskurser.

Aktivt doktorandråd

Fakulteten har ett aktivt doktorandråd med doktorander representerade i olika nämnder. Forskarskolan GS-VMAS har utvecklat sina arbetsformer och har utvecklat en hemsida där man kan hitta kursutbud, mm.

Nytt från Lika villkorsarbetet

Lika villkorsarbetet på fakulteten har under hösten bland annat varit inriktat på att genomföra en svenskakurs med hjälp av Folkuniversitetet. Kursen är nu slut och Ylva Sjunnesson och Folkuniversitetet håller på med en utvärdering av kursen.

Den årliga nationella Lika villkorskonferensen hölls i Lund den 6-7 oktober och Maja Malmberg från Lika villkorsutskottet (LVU) och två studenter från Ulls studentkår deltog som enda SLU-deltagare. De har sammanställt det de hörde i minnesanteckningar som redovisades på det senaste LVU-mötet.

Handlingsplanen för lika villkor löper ut vid årsskiftet och från den 1/1-2017 ska universiteten istället för handlingsplaner dokumentera vad man gör inom lika villkorsområdet och genomföra årliga lönekartläggningar. SLU har ännu inte beslutat om hur denna process ska gå till. Jämställdhetsintegreringen är ett annat område som är på gång och SLU ska skriva en rapport om hur man planerar att jobba med detta framöver.

Under hösten har vi med Charlotta Lantz hjälp lyft fram lika villkorsområdet så att man via denna länk lättare hittar till detta område. Hjälp oss med att påpeka om något fattas och hur vi kan utveckla denna sida.

Snart dags för fakultetsdag

Fakultetsdagen den 15 december med efterföljande julfest hoppas jag att många av er deltar på. Vi har ett särskilt lika villkorstema genom att vi har bjudit in Charlotta Signahl att prata om "Mångfald- besvärlig härligt!?". Hon håller först en föreläsning på svenska och sedan en på engelska. Ni hittar mer information om föreläsaren här.

Lena Lidfors
Vice dekan med ansvar för forskarutbildning och lika villkor