Partnerskap Alnarp firar nr 1000 med tallexkursion

Publicerad: 13 oktober 2016

Med projektmedel från SLU Partnerskap Alnarp kunde ett åttiotal deltagare delta i en exkursion i Småland för att lära sig mer om tallen, dess skötsel och föryngring.

Bakom arrangemanget stod Institutionen för Sydsvensk Skogsvetenskap vars projektansökan blev den 1000:e i ordningen, sedan SLU Partnerskap Alnarp grundades 2004.

Milstolpen uppmärksammades med en gemensam fika på Institutionen för Sydsvensk Skogsvetenskap, som har sina lokaler på SLU i Alnarp. Förutom LTV-fakultetens dekan Håkan Schroeder och SLU Partnerskap Alnarps koordinator Lisa Germundsson, deltog även upphovsmannen bakom den allra första projektansökan, Jos Botermans. Han är idag verksam vid institutionen för biologi och teknik, VH-fakulteten, och forskar kring inhysning och utfodring av grisar.

Tusen ansökningar har lämnats in till Partnerskap Alnarp sedan starten 2004 och det blev Institutionen för Sydsvensk Skogsvetenskap, S-fakulteten, som knep den 1000:e platsen, här representerad av forskaren Eric Agestam (t v). Bredvid honom står Lisa Germundsson, SLU Partnerskap Alnarp, Jos Botermans,  Institutionen för Biosystem och teknologi, VH-fakulteten samt Håkan Schroeder, dekan, LTV-fakulteten. Jos Bothermans står bakom projektansökan nr 1.