Kontaktinformation
Planeringsavdelningen, Enheten för forskning
Prioriterade aktiviteter för genomförande av SLU:s strategi 2021-2025 kopplade till fokusområde 3: Ett SLU.
a) Ett aktivt och systematiskt arbete för god arbetsmiljö, jämställdhet och lika villkor bedrivs, där proaktivitet och internt lärande är ledstjärnor.
b) SLU har starkare sammanhållna miljöer, där grundutbildningsuppdraget utgör en större del och har fått höjd status.
c) SLU har tillvaratagit möjligheterna med en spridd organisation, genom att underlätta och stärka samarbeten över geografiska och organisatoriska gränser samt mellan verksamhetsområden.
d) Harmonisering av rutiner och processer har skapat likvärdiga förutsättningar, oavsett vilken del av SLU som medarbetare och studenter tillhör. e) Genom att förena universitetsrollen och expertmyndighetsrollen har SLU drivit kunskapsutvecklingen framåt.
e) Genom att förena universitetsrollen och expertmyndighetsrollen har SLU drivit kunskapsutvecklingen framåt.
Ett aktivt och systematiskt arbete för god arbetsmiljö, jämställdhet och lika villkor bedrivs, där proaktivitet och internt lärande är ledstjärnor.
För ökad proaktivitet och internt lärande om arbetsmiljö, jämställdhet och lika villkor
För att öka systematiken i arbetet med arbets- och studiemiljö.
För att uppnå jämställda karriärvägar och möjlighet till finansiering.
För att bättre inkludera jämställdhetsperspektiv i utbildningarnas innehåll.
SLU har starkare sammanhållna miljöer, där grundutbildningsuppdraget utgör en större del och har fått höjd status.
För att öka statusen för grundutbildningsuppdrag.
För att institutionerna ska få jämnare fördelning mellan grundutbildning och forskning.
SLU har tillvaratagit möjligheterna med en spridd organisation, genom att underlätta och stärka samarbeten över geografiska och organisatoriska gränser samt mellan verksamhetsområden.
För att stärka och effektivisera interna samarbeten.
För att främja regionala samarbeten där SLU som helhet deltar.
För att förändra kulturen i syfte att uppnå Ett SLU.
Harmonisering av rutiner och processer har skapat likvärdiga förutsättningar, oavsett vilken del av SLU som medarbetare och studenter tillhör. e) Genom att förena universitetsrollen och expertmyndighetsrollen har SLU drivit kunskapsutvecklingen framåt.
För att åstadkomma ändamålsenliga organisatoriska lösningar.
För att erbjuda likvärdiga förutsättningar oavsett verksamhet.
Utred:
- Vilka rutiner som behöver harmoniseras mellan institutioner
- Vilka funktioner som bör centraliseras eller harmoniseras (t ex lärarförslagsnämnd, docentnämnd, utb. administration
- FGI-institutioner i syfte att ta tillvara deras erfarenheter.
Ansvarig: Rektor.
Stöd: Extern utredare
Genom att förena universitetsrollen och expertmyndighetsrollen har SLU drivit kunskapsutvecklingen framåt.
För att förtydliga och utveckla den dubbla rollen, dels som universitet, dels som expertmyndighet.