Ledningskansliet

Senast ändrad: 08 januari 2025

Ledningskansliet tillhandahåller olika typer av stöd till SLU:s verksamhet, allt från administrativt stöd till styrelsen och rektor till juridisk rådgivning. Här kan du läsa om kansliets fyra enheter.

Arkiv, informationshantering och registratur (Air)

Enheten för arkiv, informationshantering och registratur (Air)

  • har övergripande ansvar för hanteringen av SLU:s verksamhetsinformation
  • ger stöd och råd i frågor om hantering av allmänna handlingar, registrering, bevarande och gallring
  • sköter det centrala universitetsarkivet
  • registrerar universitetets handlingar.

Donationer och samarbeten

Donationer och samarbeten

Denna enhet har till uppgift att

  • hjälpa donatorer/samarbetspartners att hitta rätt kontakter och projekt inom SLU
  • bygga relationer mellan SLU och externa parter som vill stötta forskningen
  • hjälpa SLU (forskare, institutioner, fakulteter eller ledning) att hitta möjliga donatorer/samarbetsparter
  • koordinera kontakter med externa parter relaterat till donationer/samarbeten
  • administrera donationer och gåvor till SLU.

Juridik

Enheten för juridik

  • har övergripande ansvar för juridiska frågor vid SLU
  • fungerar som juridisk stödfunktion till universitetsledningen och till verksamheten
  • fattar beslut om sekretess och utlämnande av allmänna handlingar
  • ger råd inom förvaltningsrätt, högskolelagstiftningen samt avtals- och upphovsrätt
  • är sekreterare i universitetets disciplinnämnd och personalansvarsnämnd
  • ger rådgivning och juridiskt stöd i dataskyddsfrågor
  • administrerar SLU:s centrala register för personuppgiftsbehandling.

Sekretariatet

Ledningskansliets sekretariat har till uppgift att stödja universitetsledningen och styrelsen, bland annat genom att

Här finns även flera andra funktioner:


Kontaktinformation

Miika Wallin, chef för ledningskansliet
Ledningskansliet, SLU
miika.wallin@slu.se, 018-67 22 88, 070-653 08 12