Kornflugan – en ny skadegörare på vårvete

Publicerad: 11 juni 2024
En fluga på ett grönt blad. Foto.

Kornflugan kom till södra Sverige 2019 och skadar vårvete. Hanna Kollberg har sammanställt information om kornflugans biologi, skadeverkan och bekämpning i Sverige i sitt kandidatarbete.

Hanna lokaliserade och sammanställde relevant information om skadegöraren. Kornflugan är en relativt ny problemskadegörare i vårvete i södra Sverige sedan 2019 och det fanns ingen tidigare sammanställning över arten. Hanna skrev också om några kunskapsluckor och behov av framtida forskning,

– Det är viktigt med förebyggande bekämpningsåtgärder som utgör grunden för det integrerade växtskyddet. Det var intressant att se vilka kunskapsluckor som finns där vi behöver fylla på med information för att minska skadeverkan av kornflugan, berättar Hanna.

– Jag tyckte att det var spännande att det fanns polska försök som visade att olika sorter av vårvete, vårrågvete och vårkorn kunde vara olika mottagliga för angrepp av kornflugan. Det finns till och med ett pågående förädlingsprojekt där de jobbar med att lägga grunden för att kunna förädla fram vårvete som är resistent mot kornflugan!

Projektet heter ”CResWheat – Pre-breeding for Nordic climate-resilient spring wheat II”.

Mer kunskap om kornflugans naturliga fiender

Något Hanna fastnade för var kornflugans naturliga fiender, till exempel parasitsteklarna Stenomalina micans och Coelinus niger.

– Vi vet ännu inte så mycket om i vilken utsträckning de här naturliga fienderna parasiterar och vad de har för biologi och krav på levnadsmiljö. Jag har inte läst något om hur de här arterna förekommer i Sverige eller om det finns exempelvis några predatorer som angriper kornflugan. För att kunna arbeta mer med biologisk bekämpning krävs mer kunskap om kornflugans naturliga fiender, säger Hanna.

Med sikte mot en hållbar livsmedelsförsörjning

Hanna har precis avslutat det sista året på kandidatprogrammet Växtodlingsprogrammet. Till hösten börjar hon på masterprogrogrammet Agronom mark/växt.

– Jag valde utbildningen för att jag är intresserad av biologi, hållbarhet, växter och miljö. Jag hade aldrig hört talas om utbildningen tidigare men fastnade för den när jag kikade på SLU:s utbildningar. Kurserna har varit roliga och intressanta och utbildningen ger mig chans att jobba med viktiga frågor kring exempelvis framtidens livsmedelsförsörjning, säger Hanna.

Hanna är född och uppvuxen i Stockholm. Vid sidan av studierna lever hon studentliv, stickar, tittar på tv-serier och odla blommor på sin balkong. Hur ser framtidsplanerna ut?

– Jag vet inte! Det finns mycket spännande man kan jobba med. Men jag vill vara med och bidra till en hållbar livsmedelsförsörjning i Sverige på något sätt.