Kungligt besök när Grimsö firar 50 år

Publicerad: 31 maj 2024
Kung Carl XVI Gustaf på besök på Grimsö forskningsstatipon.

I år fyller SLU:s forskningsstation vid Grimsö 50 år. Sen anläggningen togs i drift har den bidragit med ny kunskap om de vilda djuren i Sveriges skogar. Jubileet uppmärksammas med en dag där viltforskning står i fokus och med besök från en som var med när allt började: Hans Majestät Konungen.

Under strålande sol och precis i tid rullar en bil in på Grimsös grusplan och från förarsidan kliver Kung Carl XVI Gustav ut.

- Det är trevligt att vara tillbaka. Jag har ju varit med från starten och uppskattar att få återvända och se hur det har utvecklats, säger Kungen.

Grimsö ligger i Bergslagen, ungefär en timme med bil norr om Örebro, här följer forskarna våra vilda djur och frågor som relaterar till dem. Det kan handla om viltövervakning, utveckling av rovdjursavvisande stängsel och genetiska studier.

Stort firande

När Grimsö öppnade 1974 var det Sveriges första viltforskningsstation och tillhörde Naturvårdsverket fram till 1992 då Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) tog över anläggningen. Vid invigningen, för ett halvt sekel sedan, var Kungen på plats och han möttes då av en stor folkmassa och barn som viftade med svenska flaggor.

På 50-årsfirandet var gästlistan diger: Örebros landshövding Lena Rådström Baastad, Björn Risinger generaldirektör på Naturvårdsverket, Svenska Jägareförbundets generalsekreterare Åke Granström och Gustaf Lind generalsekreterare WWF. Från SLU inledde rektor Maria Knutson Wedel programmet.

- Det här är en speciell, fantastisk, plats med unika förutsättningar för viltforskning. SLU är en av de världsledande universiteteten i ekologiforskning och i det arbetet så spelar Grimsö en viktig roll som infrastruktur inom institutionen för ekologi, säger Maria Knutson Wedel.

Under jubileumsfirandet fick gästerna höra föreläsningar om forskningen på Grimsö och ta del av en gestaltning av Grimsös sista brukspatron Lucas Heijkenskjöld.

- Det blev ett lyckat firande. Vi har nog alla lärt oss något nytt om vilt och det var en solig sommardag där vi träffade många som visade att de uppskattar SLUs forskning och undervisning på viltsidan, säger rektor Maria Knutson Wedel.

- Det har varit mycket intressant. Frågor som rör vilt och natur engagerar många och mer forskning är ständigt relevant. Det är viktigt med bra balans i naturen, säger Kungen innan han tar farväl och kör vidare.