HästSverige – prisad som årets hållbara kunskapssajt

Publicerad: 29 februari 2024

Oberoende och saklig kommunikation om grundläggande hästkunskap utifrån forskning – kostnadsfri och tillgänglig för alla - är nu uppmärksammad. Kunskapssajten HästSverige som drivs av SLU och SVA har 2024 fått årets Hållbarhetspris inom hästbranschen!

Priset, på 50 000 kronor, delades ut i helgen i Göteborg i samband med Gothenburg Horse Show som tillsammans med Lövsta Future Challenge är instiftare av hållbarhetspriset.

Motiveringen är enligt Alexandra Mörner, ordföranden i juryn för Hållbarhetspriset, att sajten presenterar hästkunskap på ett tydligt och enkelt sätt som gör det lätt för alla som vill lära sig mer.

– Vi vet att många hästägare använder kunskapssajten HästSverige när man diskuterar foderstater, diskuterar en hästs mående, läser på om nya rön eller bara vill söka kunskap. Nyfikenhet och kunskap är en viktig nyckel till god hästhållning och djurvälfärd och HästSverige gör här en otrolig insats.

Anna-Lena Holgersson vid SLU är ansvarig utgivare för HästSverige.

– Det är en ära att få företräda alla som bidragit till den värdefulla sajt på ca 800 sidor som vi har idag! Det stora värdet med HästSverige att det är en gratis, lättillgänglig källa för alla till faktagranskad kunskap som är byggd på vetenskap och beprövad erfarenhet.

Lisa Chröisty är redaktör för sajten

– Vi har dagligen runt 1000 unika besökare som använder HästSverige, och genom våra sociala medier visar det sig om och om igen att intresset för kunskap att lita på – utifrån våra experter och forskare – är både populärt och användbart för många. Mycket roligt!

Nu arbetar redaktionen med att utveckla sajten, dels genom en genomgripande översyn och uppdatering av innehållet och dels genom att förbättra struktur och flöden. Ambitionen är också att komplettera sajten med mer rörlig media och en podcast.

– Eftersom vi vet att ökad hästkunskap också ger ökad hästvälfärd ska pengarna gå till insatser för att öka kännedomen om sajten. Det är vårt bidrag till hållbarhet i hästnäringen, säger Anna-Lena Holgersson.

Fakta:

HästSverige är en kunskapssajt som ger såväl nybörjare som kvalificerade yrkespersoner tillgång till kvalitetssäkrad och faktabaserad kunskap om häst och hästverksamhet utan bakomliggande kommersiella intressen. Sajten drivs av SLU och SVA, finansieringen kommer även från Stiftelsen Hästforskning, Agria, Ulla Håkansons stiftelse, Svenska Djurskyddsföreningen och Hästnäringens Nationella Stiftelse, HNS. HästSverige med tillhörande foderstatsprogram kostar inget att använda, allt finns dessutom tillgängligt via mobilen. Hästar - Allt om hästen med HästSverige (hastsverige.se)

Hållbarhetspriset delas ut sedan 2016 med syftet att uppmuntra och lyfta fram goda initiativ och förtjänstfulla insatser för hållbarhet inom hästnäring och ridsport. Juryn består av Alexandra Mörner Lövsta Future Challenge, Erika Olsson, projektledare Gothenburg Horse Show samt Camilla Välimaa och Jenny Blomberg bakom HållbarHäst. Övriga finalister bland 40 nominerade var Stiftelsen Humlamaden Grön Rehab och Lantmännen/KRAFFTs program för framtidens jordbruk. Lövsta Future Challenge och Gothenburg Horse Show's Hållbarhetspris LFC och GHSs Hållbarhetspris | Lövsta Future Challenge (lovstafuturechallenge.se)

Anna-Lena Holgersson

Universitetsadjunkt vid Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi (AFB); Avdelningen för hippologi

Telefon: +4618672143, +46708488696
E-post: anna-lena.holgersson@slu.se