Kontaktinformation
SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv
CNV deltog på Forum för naturturism 12-13 november på Orsa Grönklitt. Fokus på årets forum var leder och guidade turer på och längs dem, så flera av presentationerna visade hur företagen arbetar med det.
Naturturismens arbete framåt i Sverige diskuterandes. Generalsekreteraren Johan Engström inledde med att bland annat berätta vad turister inom naturturism efterfrågar i Sverige. De vill bidra till lokalsamhället, besöket ska kännas unikt, det ska kännas hälsosamt och man vill lära sig något. En reflektion från CNV är att naturvägledningen kan spela en stor roll i hur och om besökaren lär sig något under aktiviteten.
Naturturismföretagen har under året hållit i webbinarier och utifrån dem formulerat förslag på vad föreningen ska fokusera på framöver utifrån tre områden: Naturen som arena, Ansvarsfullt företagande och Hållbar turism. Deltagarna på konferensen gick runt och visade vilka man tyckte bäst och sämst om, samt kom med kompletterande förslag eller kommenterade de befintliga. En kreativ workshop.
Certifierad Naturguide presenterades övergripande på forumet, vi fick höra att det nu 129 naturguider i som innehar certifieringen. Inledningsvis presenterade certifieringssystemet som ”en lägsta gemensam bas” för naturguider i Sverige. CNV var med och tog fram certifieringssystemet, och CNV:s utsände på konferensen reagerade instinktivt på detta då tanken under framtagandet mer var att systemet skulle vara till för de erfarna och extra kompetenta guiderna. Det nämndes att Naturturismföretagen nu ska se över certifieringssystemet och att det eventuellt ska tas fram en mer avancerad nivå. Utbildning och fortbildning inom guidning togs inte upp på forumet, men det skulle kunna vara något att lyfta specifikt för naturturismaktörer, till exempel som ett sätt att vidareutbilda sig inför och efter en certifiering.
Återkommande var en reflektion från CNV:s utsände att naturvägledning och interpretation skulle kunna få/ha ett ännu större utrymme i samtalet. Man hade kunnat lyfta mer innehållet och kvalitet i produkten kopplat till interpretation och hur man bidrar till ett meningsskapande hos gästen/besökaren. Hur man i naturturism-aktiviteten använder platsen och dess berättelse. Och hur man då utgår från vad gästen är intresserad av och kan relatera till. Vi ett av de tillfällen på konferensen där gästens behov lyftes fram var när en definition av hållbar naturturism presenterade: aktiviteter som är positiva för platsen och samtidigt det som gästen vill ha.
Hållbarhet återkom vid flera tillfällen under konferensen, men mest i form av hur företagen och aktiviteterna kan minska sina avtryck. Man refererade bland annat till hållbarhetsmålen. Men man tog inte upp potentialen som finns i att påverka besökaren till att med hjälp av naturguidningen bli mer engagerad i miljöfrågor. Undantaget på detta var presentationen från Rösjöstugorna på Fulufjället. De arbetar med småskalig turism, och försöker minimera avtrycken på naturen, bl a genom att gå olika vägar till platser för att inte skapa stigar. De arbetar också med regenerativ turism. Turisterna betalar för att delta på aktiviteter för att hjälpa till att bygga spänger men också för att bygga fågelholkar och insektshotell.
Klimatavtrycket från turisterna i form av resor nämndes vid några tillfällen, men var trots det som något av en överhängande utmaning som det inte gicks på djupet med. Något som CNV saknade på konferensen var presentation av goda exempel där turismföretagare målmedvetet arbetar framförallt med gäster som rest med tåg eller uttalat ej med flyg. Eller att man inriktar sig på turister som inte behöver resa långt. Det kanske är något som kan lyftas fram på nästa Forum för naturturism.
SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv