Atombomber ska hjälpa till att åldersbestämma sill och skarpsill

Publicerad: 06 november 2023
Sill eller strömming, samma art, (Clupea harengus) i akvarium på BSSC, Skansen

Läs en spännande artikel från BalticWaters där Francesca Vitale, forskare på institutionen för akvatiska resurser och havsfiskelaboratoriet, blir intervjuad tillsammans med vår gästforskare Allen Hia Andrews. Artikeln fokuserar på deras viktiga arbete med att öka kunskapen om sill och skarpsill i Östersjön och att konsekvenserna av felaktig åldersbedömning kan vara förödande.

For english, please change the language at the top of the menu (to the right).

– Åldersstruktur hos fiskpopulationer är en otroligt viktig information i beståndsanalys. Vi vet mycket om ålder hos sill och skarpsill, problemet är att vi inte vet om det är korrekt kunskap då den är baserad på antaganden om att räknemetoden är korrekt, säger Francesca.

– I mitten på åttiotalet var det stora samlingar av Atlantisk soldatfisk utanför Nya Zeeland och Australien. När de upptäcktes fiskades enorma mängder tills fisken nästintill var försvunnen. Fiskeriförvaltningen hade åldersbestämt soldatfisken till att bli max 20–30 år, men sanningen var att de kunde bli över 100 år, säger Allen, fiskeribiolog och gästforskare vid SLU Aqua.

Läs hela artikeln på BalticWaters webbplats.

Fakta:

Projektet Öka kunskapen om sill och skarpsill genomförs av SLU Aqua. Via BalticWaters program för forskningsprojekt och förstudier har projektet beviljats anslag om 991 900 kronor för den vetenskapliga delen av projektet.

Målet med projektet är att undersöka åldern och livslängden för strömming och skarpsill för att öka förståelsen om Östersjöns ekosystem. Den senaste tidens utveckling inom studier av arvsmassan visar att beståndens åldersstruktur är viktig för den långsiktiga hållbarheten – kunskap som i förlängningen bidrar till förvaltningen av ekosystemen och en friskare Östersjö.

Fler projekt som beviljats anslag via BalticWaters

Projektet Do parasites and hypoxia prevent a recovery of Eastern Baltic cod? som bland annat drivs av Ulf Bergström och Yvette Heimbrand på SLU Aqua har också beviljats anslag om 1 miljoner kronor för den vetenskapliga delen av projektet.

Francesca Vitale, forskare.
Institutionen för akvatiska resurser, kustlaboratoriet, SLU
francesca.vitale@slu.se, 010-478 40 52.