Mångfalden av daggmask och bin överraskade på SciFest

Publicerad: 02 oktober 2023
En kvinna håller fram sin hand med daggmaskar i. Foto.

På vetenskapsfestivalen SciFest kan nyfikna i alla åldrar få lära sig mer om forskning och tillämpningar. I en av SLU:s montrar stod bland annat Maria Viketoft och lärde elever om hur knepigt det kan vara göra chips. ”SciFest är viktigt för att visa på vad som ligger bakom saker som man annars inte tänker på och förhoppningsvis väcks nyfikenheten att ta reda på mer”, säger Maria.

SciFest arrangerades 21–23 september på Fyrishov i Uppsala. Forskaren Maria Viketoft deltog på SciFest under fredagen och lördagen och var en av de som ansvarade för Chipsspelet. Där får spelarna räkna ut vad de ska odla för att framställa chips och sen försöka framställa så många chips som möjligt.

Under resans gång träffar spelarna på pollinerande insekter, daggmaskar, växtsjukdomar, ogräs, och olika slags väder för att lära sig vad de har för inverkan på skörden. Priset i spelet är förstås chips, i en mängd som motsvarar hur bra det gick.

– Det gick åt hela 45 chipspåsar, så deltagarna hade viss talang för spelet! Flera besökare var förvånade när de fick höra att det finns olika daggmaskarter, många hade trott att det bara finns en. Något annat som överraskade många var att vi har 300 arter av bin i Sverige, berättar Maria.

En välbesökt festival

I år deltog mer än 6000 personer under de tre dagarna. Under torsdagen och fredagen var festivalen öppen för skolor och under lördagen, som stod för drygt hälften av besökarna, var festivalen öppen för allmänheten.

– Det var roligt att träffa barn och få visa dem de fantastiska djur och växter som vi har!

– I år var det många intressanta föredrag på scenen. Många av skoleleverna hade tillverkat eget slime som de verkade väldigt nöjda med. Under lördagen var en kemishow en av höjdpunkterna, berättar Maria.

Fakta:

SLU och Uppsala universitet arrangerar tillsammans vetenskapsfestivalen SciFest. De två första dagarna är det öppet för skolor. På lördagen är alla välkomna. Det är ett brett program som ger en spännande inblick i vad forskare på de båda universiteten gör. Här kan nyfikna i alla åldrar prova på och få smakprov på forskning och dess tillämpningar inom alla vetenskapsområden. Utställare och deltagare på SciFest kommer från såväl skolor och universitet som företag, myndigheter, muséer och organisationer.

Målet är att få unga människorna att ställa de stora frågorna, ta del av den senaste forskningen, testa sig fram och upptäcka hur roligt och intressant det är med vetenskap. Många av de som medverkar i programmet är studenter, unga forskare och innovatörer som lättare kan bidra till att inspirera andra unga.

Förutom Chipsspelet deltog SLU med de här aktiviteterna:

• Kretsloppsteknik - hur kan vi minska miljöpåverkan från vår mat
  • Vatten + alger = gift?
  • Köra buss på bananskal
  • Rymdstäder och hållbar utveckling
  • Så får vi koll på insekternas mångfald
  • Förtrollande växter - molekylerna bakom färger och dofter
  • Klimat: vi planterar träd i Afrika – hur påverkas de som bor där?