SLU-nyhet

Att arbeta vid SLU, post-covid

Publicerad: 01 mars 2022

Arbeta hemifrån, distansarbetsavtal, nya arbetsformer. Begreppen och frågorna är många. Personaldirektör Anna-Karin Olofsdotter förklarar.

Kraven på hemarbete som pandemin fört med sig har lärt oss att arbeta digitalt på bred front och har förändrat vår syn på hur och var vi kan arbeta.

– Vi har höjt vår kunskapsnivå för hur vi kan jobba tillsammans utan att vara på arbetsplatsen och dessa lärdomar och erfarenheter ska vi dra nytta av när vi planerar för hur vi ska arbeta framåt, säger personaldirektör Anna-Karin Olofsdotter. 

Frågan om flexibla arbetssätt är egentligen inte ny. Redan före pandemin har forskare och lärare som praxis kunnat vara flexibla i var de har arbetat. Och det finns flera exempel på medarbetare och chefer inom bland annat verksamhetsstödet som sedan länge utvecklat digitala arbetssätt för överbrygga geografiska avstånd.

– Frågan accentuerades av att universitetet mer eller mindre över en natt behövde göra en radikal omställning. Skillnaden nu är att alla har haft anledning att fördjupa sina kunskaper. För många av oss har pandemin varit en ögonöppnare.

Nu är det beordrade hemarbetet till ända. Ska vi gå tillbaka till hur vi arbetade före pandemin?

– Det tror inte jag är möjligt och inte heller önskvärt. Istället bör vi dra nytta av allt vi lärt oss, såväl positiva erfarenheter som negativa. Viktigt är, dock, att vi i vår planering framåt funderar igenom noga vad vi behöver ta hänsyn till för att verksamheten ska fungera optimalt och att vi har med oss arbetsmiljöperspektivet. Vi är varandras arbetsmiljö och behöver därför planera tillsammans för hur och var vi arbetar. Och i en sådan planeringsdialog bör vi ta hänsyn till skillnader i förutsättningar mellan olika verksamheter och individer. 

Betyder det att vi även framåt kommer att kunna arbeta hemifrån i viss utsträckning?

– Absolut. Men vi måste alltid utgå ifrån vad som behövs för att verksamheten ska fungera på bästa sätt och det tänker jag att vi behöver mejsla fram tillsammans. Det är alltid en fråga om vad för slags arbete som ska utföras och närmsta chef har alltid sista ordet. Men för att det ska bli hanterbart för våra chefer krävs ju att medarbetarna också ser sitt ansvar för att helheten ska bli bra.

Om vi kan arbeta hemifrån i viss utsträckning varför behövs då distansavtal?

– Om så kallat sporadiskt hemarbete utvecklas till något som återkommer regelbundet kan vi överväga att upprätta en överenskommelse i form av ett distansarbetsavtal. Syftet med ett avtal är att tydliggöra förutsättningar och ansvar så att SLU som arbetsgivare kan försäkra sig om att verksamhetens behov och utveckling är i fokus och kan ta sitt arbetsmiljöansvar. Men det handlar förstås också om att medarbetaren vet vilka förväntningar som finns och därmed kan ta sitt ansvar för hur arbetet bedrivs. Det är främst medarbetare som har kontorstidsavtal som berörs av detta.

Under det beordrade hemarbetet kunde många ”flytta” stora delar av sitt kontor till hemmet, eftersom en förväntades ha hemmet som sin primära arbetsplats. Kommer SLU nu att finansiera hemmakontor för den som tecknar distansarbetsavtal?

– Oavsett avtal så är din huvudsakliga arbetsplats i någon av SLU:s lokaler. Där har SLU som arbetsgivare skyldighet inreda arbetsplatser så att du som medarbetare kan utföra dina arbetsuppgifter. SLU kan inte med skattemedel bekosta dubbla arbetsplatser.

– Det är viktigt att tänka på att arbetstidsavtal och arbetsformer är två skilda saker, även om var vi jobbar påverkar hur vi jobbar. Pandemin har visat att det har fungerat bra för många att arbeta från andra ställen än kontoret, och vi tar med oss det i det fortsatta arbetet med att utveckla SLU som en attraktiv och flexibel arbetsplats.