Kraftig nedgång i rapporterade skadliga effekter av havsförsurning på fiskars beteende – ett resultat av vetenskaplig bias

Publicerad: 04 februari 2022
Korallrev med fiskar

En stor del av den koldioxid som släpps ut genom mänskliga aktiviteter absorberas av haven och försurar dem, vilket skadar många organismer. Enligt en ny studie som publicerades i PLOS Biology verkar det dock som att en av havsförsurningens effekter- dess påverkan på fiskars beteende - har försvunnit från den vetenskapliga publiceringen.

- Detta är ett skolboksexempel på en nedåtgående effekt, en så kallad ”decline effect”. Decline effect är ett fenomen där styrkan hos en vetenskaplig upptäckt minskar över tid, istället för att bestå. Detta är ett relativt välkänt fenomen inom psykologi och medicin, men det är mindre känt inom ekologi. Vår studie är kanske det tydligaste exemplet inom ekologi till dags dato, säger Jeff Clements, studiens förstaförfattare.

Sudien, ledd av Jeff Clements och Fredrik Jutfelt vid Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet i Trondheim, tillsammans med Josefin Sundin (Sveriges lantbruksuniversitet) och Timothy Clark (Deakin University), visar att den tidigare rapporterade effekten av havsförsurning på fiskars beteende, så som den rapporterats i den vetenskapliga litteraturen, har minskat betydligt över de senaste åren.

Meta-analys avslöjar trenden i rapporteringen

Forskarna utförde en meta-analys för att studera trender i rapporterade effekter av havsförsurning på fiskars beteende i vetenskapliga artiklar publicerade från 2009-2019. De tidigare artiklarna rapporterade extremt starka och tydliga effekter, men omfattningen av dessa effekter har minskat över tid och de senaste fem åren har de rapporterade effekterna på fiskars beteende varit obetydliga.

För att ta reda på orsaken till nedgången undersökte forskarna en rad biologiska faktorer, men de fann att ingen av dessa kunde förklara resultaten. Istället fann de att vetenskapliga bias till stor del kunde förklara nedgången.

- Forskning lider ofta av publiceringsbias, där tydliga effekter publiceras selektivt av forskare och av prestigefulla vetenskapliga tidskrifter. Det är först när andra försöker upprepa de initiala resultaten och publicerar sina, i det här fallet betydligt mindre tydliga, resultat som den sanna effekten blir känd. Vår studie visar att starka och tydliga effekter favoriseras av prestigefulla tidskrifter, säger Fredrik Jutfelt.

Starka effekter = större genomslag

Vid sidan av publiceringsbias fann författarna att de studier som rapporterade starka effekter ofta hade studerat ett mindre antal djur (lägre stickprovsstorlek). Trots denna svaghet hade dessa studier ett större inflytande över forskningsfältet då de blev betydligt mer citerade.

Författarna understryker att klimatförändringar och havsförsurning utan tvivel leder till en rad negativa effekter, som vi kan se idag och som kommer bli ännu tydligare i framtiden. Men just havsförsurningens effekter på fiskars beteende verkar alltså ha varit överdriven.

-Givet resultaten från vår meta-analys så kan framtida forskning fokusera på effekter av klimatförändringar där vi ser att resultaten är repeterbara över tid, säger Josefin Sundin.

Läs artikeln "Meta-analysis reveals an extreme “decline effect” in the impacts of ocean acidification on fish behavior" i PLOS Biology

Josefin Sundin, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Sötvattenslaboratoriet, SLU