Ny på CBM: Elvira Caselunghe

Publicerad: 25 maj 2021
Porträttbild. Foto.

Elvira Caselunghe är ny medarbetare vid SLU Centrum för biologisk mångfald. Hennes forskningsområde handlar om studier av de kommunikativa och demokratiska aspekterna av miljövård och förvaltning av naturresurser. Hon kommer arbeta med ett nytt projekt om biobränsle, med en samhällsvetenskaplig inriktning.

Utgångspunkten för Elvira Caselunghes forskning är att det sätt som människor kommunicerar om miljön har starkt inflytande på hur man agerar i praktiken. Man kan därför hävda att miljöproblem på många sätt i grunden är samhällsproblem, och samhällsvetenskaplig forskning om miljöproblematik kan ge nya och viktiga perspektiv till hur samhällsutmaningarna ska kunna tacklas.

Tillsammans med Johnny de Jong (CBM) och Gustaf Egnell (institutionen för skogens ekologi och skötsel, SLU) ska Elvira arbeta med ett nytt projekt, kallat ”Bättre biobränsledialog och förstärkt trovärdighet för svensk bioekonomi”, med finansiering från Energimyndigheten.

Biobränsle har en central roll i Sveriges och Europas övergång från beroende av fossil energi till fossilfritt energisystem. Ett utökat uttag av biobränsle från skogen har dock mött motstånd, där det finns de som pekar på de negativa konsekvenser detta kan få för bland annat klimat, biologisk mångfald och global markanvändning.

Det nya projektet vid CBM lyfter fram att i arbetet med att hitta lösningar för miljöproblemen är den kommunikativa processen viktig. Det är viktigt att förstå hur människor pratar och kommunicerar, vilka aktörer som finns, och vilka vägar – eller inte – kommunikationen tar. Det är alltså inte ett projekt som handlar om biobränsle i sig, och de konsekvenser ett ökat uttag kan få, utan om hur miljöorganisationernas representanter och medlemmar resonerar om skogsbränslets för- och nackdelar.

Elviras jobb blir att försöka förstå olika typer av argument, kritik, invändningar och farhågor. Hon kommer att arbeta främst med intervjuer. I sitt arbete med den här typen av kvalitativa analyser, framhåller hon vikten av att se intervjun som ett ömsesidigt lärande, där kunskap samskapas, snarare än att hon som forskare kommer in i en situation och hämtar kunskap.

Några av frågeställningarna i projektet är:

• Vilken kunskap och vetenskapliga källor finns bakom kampanjer mot biobränsle?
  • Vilka scenarier utgår aktörerna för i sin riskanalys?
  • Hur ser aktörerna att negativa effekter i dessa scenarier skulle kunna undvikas?
  • Hur definieras systemgränser i argumentationen om klimatpåverkan?

Mer om Elvira Caselunghe

Porträttbild på Elvira Caselunghe. Foto.

Elvira Caselunghe är disputerad i miljökommunikation och har arbetat många år med samhällsvetenskaplig forskning om demokrati och delaktighet i naturvården, samt forskning och undervisning inom naturvägledning. Elvira har bland annat arbetat på SLU Centrum för naturvägledning, och kommer närmast från Avdelningen för miljökommunikation, institutionen för stad och land, SLU. Hon har även en naturvetenskaplig bakgrund som biolog och har tidigare arbetat med entomologi och växtekologi.